لینک های دسترسی

Breaking News

متیس: خصوصی سازی جنگ در افغانستان، یکی از گزینه هاست


جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده
جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده

تمام گزینه ها، از خروج سربازان امریکایی از افغانستان گرفته تا استفاده از قراردادی های خصوصی و افزایش نیرو های نظامی ایالات متحده در افغانستان، تحت غور و بحث قرار دارد.

جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، شام دوشنبه با بیان این مطلب گفت که تصامیم ستراتیژیک در مورد افغانستان "هنوز اتخاذ نشده است."

آقای متیس گفت که در طرح ستراتیژی جدید نظامی امریکا برای افغانستان، "بسیار بسیار نزدیک" شده اند و یکی از گزینه های شامل در ستراتیژی جنگ افغانستان، "خصوصی سازی جنگ" است.

وزیر دفاع ایالات متحده افزود " ما تمام گزینه های را با جزییات برجسته می سازیم تا مشخص شود که نقاط مثبت و ضعف آن کدام ها اند."

آقای متیس، در کنار ریکس تیلرسن، وزیر خارجه و مک ماستر، مشاور امنیت ملی قصر سفید، چندین ماه است که روی ستراتیژی جدید اداره دونالد ترمپ برای افغانستان، کار می کند.

ایریک پرینس، بنیانگذار شرکت خصوصی امنیتی بلک واتر
ایریک پرینس، بنیانگذار شرکت خصوصی امنیتی بلک واتر

یکی از احتمالات موجود در ستراتیژی جنگ که بر أساس گزارش ها توجه رئیس جمهور ترمپ را به خود جلب کرده است، کاهش اتکای ایالات متحده روی نیرو های نظامی این کشور در افغانستان می باشد که به عوض آن، از قرار دادی های خصوصی در ماموریت جنگی ایالات متحده در أفغانستان استفاده خواهد شد.

هفتۀ گذشته، اریک پرنس، بنیانگذار شرکت خصوصی امنیتی بلک واتر به صدای امریکا گفت که به رئیس جمهور ترمپ پیشنهاد کرده تا به عوض افزایش نیرو های نظامی امریکایی در افغانستان، ماموریت نظامی امریکا را در افغانستان "خصوصی" سازد.

آقای پرینس گفت "هدف از خصوصی سازی ماموریت نظامی امریکا در افغانستان، اعزام نیرو های اجیر و ملیشه نبوده بلکه با قرار دادی های به افغانستان اعزام خواهند شد که از تجارب کافی محاربه یی برخوردار اند".

ایریک پرنس گفته بود که پیشنهاد وی به رئیس جمهور این بود که نیرو های نظامی امریکایی را در افغانستان "با حدود ۵ هزار قراردادی تعویض کند که حمایت ۹۰ طیارۀ جنگی خصوصی را با خود خواهد داشت."

براساس این برنامۀ آقای پرنیس، مصارف جنگ ایالات متحده در افغانستان از کمتر از ۱۰ میلیارد دالر امریکایی در سال کاهش خواهد یافت.

حکومت افغانستان تا هنوز به گونۀ رسمی در این رابطه ابراز نظری نکرده است اما یک مقام ارشد وزارت دفاع آن کشور به صدای امریکا گفت که این "برنامۀ ادارۀ آقای ترمپ مشکلات قانونی را دارا می باشد و سوالاتی را در مورد توافقنامۀ دوجانبۀ امنیتی میان أفغانستان و ایالات متحده مطرح خواهد کرد."

باوجود این، وزیر دفاع ایالات متحده گفت که استفاده از نیروی قراردادی های خصوصی امنیتی تا کنون رد نشده است.

آقای متیس گفت "این برنامه بخشی از گزینه های تحت غور ما می باشد و رئیس جمهور ترمپ، آمادۀ شنیدن مشوره های من، وزیر خارجه و رئیس ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده می باشد".

عمر صمد، دیپلومات پیشین افغان مستقر در واشنگتن، در واکنش به خصوصی سازی جنگ افغانستان گفت که با توجه به پیشینۀ "ناکام شرکت های خصوصی نظامی" در عراق، تطبیق این برنامه در افغانستان دشوار به نظر می رسد.

آقای صمد گفت که تا هنوز روشن نیست که آیا متحدین ایالات متحده که کشور های ناتو می باشد "با این تصمیم احتمالی ادارۀ آقای ترمپ موافقت خواهند کرد یا خیر".

این سفیر پیشین افغانستان در کانادا و فرانسه تاکید کرد که یک طرف معاملۀ نظامی ایالات متحده در افغانستان، "حکومت افغانستان است و باید نظر مقامات کابل در این تصمیم گیری واشنگتن نظر انداز نشود".

جان نیکلسن، فرماندۀ نیرو های حمایت قاطع در افغانستان
جان نیکلسن، فرماندۀ نیرو های حمایت قاطع در افغانستان

آقای متیس، اعتماد خود را در مورد جان نیکلسن، فرماندۀ نیرو های حمایت قاطع در افغانستان ابراز داشته گفت "نیکلسن، مورد اعتماد ناتو، افغانستان و ایالات متحده می باشد".

رئیس جمهور ترمپ، بر اساس گزارش ها، پیشنهاد برکناری جنرال نیکلسن را از سمت فرماندهی نیرو های امریکایی در افغانستان، به خاطر "عدم پیروزی جنگ امریکا در برابر طالبان افغان" ارایه کرده بود.

وقتی در این باره خبرنگاران از وزیردفاع ایالات متحده سوال کردند که آیا آقای ترمپ به رهبریت نظامی نیکلسن در افغانستان، تاهنوز هم اعتماد دارد یا خیر، گفت "از رئیس جمهور بپرسید".

در حال حاضر، ایالات متحده ۸۴۰۰ سرباز در افغانستان دارد که مصروف آموزش و مشوره دهی نیرو های امنیتی أفغان بوده آنان را در جنگ علیه طالبان، هدف قرار دادن تندروان مرتبط با القاعده و گروه دهشت افگن داعش، کمک می کند.

XS
SM
MD
LG