لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی با پیشنهاد خصوصی سازی جنگ افغانستان مخالفت کرد


حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین از حکومت افغانستان خواسته که با این اقدام احتمالی مخالفت خود را اعلام کند.
حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین از حکومت افغانستان خواسته که با این اقدام احتمالی مخالفت خود را اعلام کند.

حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، با پیشنهاد خصوصی سازی ماموریت نظامی امریکا در افغانستان، مخالفت کرده است.

آقای کرزی با نشر یک اعلامیه گفته است کهخصوصی سازی ماموریت نظامی ایالات متحده امریکا در افغانستان به معنای طولانی ساختن جنگ و افزایش خودسری‌ها است.

دفتر حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان با نشر خبرنامه‌ای، خصوصی سازی ماموریت نظامی ایالات متحده را در افغانستان در تناقض با قانون اساسی این کشور دانسته است.

در خبرنامه آمده است "گزارش‌ها مشعر است که گویا ایالات متحده امریکا در صدد آن است تا مسوولیت امور جنگی افغانستان را به شرکت‌های خصوصی امنیتی بسپارد. خصوصی سازی جنگ در افغانستان توسط ایالات متحده امریکا، در تناقض صریح و آشکار با حاکمیت ملی کشور و نقض صریح قانون اساسی ما می‌باشد. به علاوه خصوصی سازی دفاع و امنیت افغانستان به معنای طولانی ساختن جنگ، ادامه کشتار مردم بی گناه و رواج بیشتر خودسری و قانون شکنی خواهد بود".

در این خبرنامه، به جنگ عراق اشاره شده است و گفته شده که این اقدام پیامدهای بسیار خطرناک را به همراه خواهد داشت.

آقای کرزی، گفته است هر اقدامی را که منجر به تشدید جنگ در افغانستان شود، رد می‌کند و به باور آقای کرزی، خصوصی سازی ماموریت نظامی امریکا در افغانستان، اقدامی در این راستا تلقی است.

رئیس جمهور پیشین، گفته است " من خودم را ملزم می‌دانم که از همین اکنون در برابر این تصمیم احتمالی امریکا هشداد داده و خاطر نشان نمایم که چنین اقدامی با عکس العمل شدید مردم افغانستان روبرو خواهد شد".

آقای کرزی در این اعلامیه، از حکومت افغانستان خواسته است تا هرچه زودتر با این اقدام احتمالی که بر ضد منافع ملی افغانستان است، مخالفت خویش را اعلام کند.

واکنش حکومت افغانستان

ریاست جمهوری افغانستان تا اکنون به گزارش‌های نشر شده از سوی رسانه‌های امریکایی، مبنی بر پیشنهاد خصوصی سازی ماموریت نظامی امریکا در افغانستان واکنش نشان نداده است.

اما ریاست اجرائیه افغانستان، می‌گوید تا اکنون هیچ بحثی در این مورد نشده است.

جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان به روز پنجشنبه در کابل به خبرنگاران، گفت بربنیاد دو سند همکاری‌ استراتیژیک و امنیتی، حکومت افغانستان با امریکا در جهت از بین بردن دهشت افگنی همکاری می‌کند.

آقای فیصل، افزود که تا اکنون تغییری در ماموریت امریکا در افغانستان به میان نیامده است.

او گفت "در این مورد در افغانستان کدام بحث نیست و نه ما با متحدین امریکایی خود در این مورد بحث کرده ایم. ما براساس دو سند همکاری‌های امنیتی و استراتیژیک با امریکا در اینجا همکار استیم و هدف مشترک داریم که از بین بردن دهشت افگنی است".

همین اکنون ایالات متحده امریکا در افغانستان ۸۴۰۰ سرباز دارد که نیروهای افغان را مشوره و آموزش می‌دهند.

پیشنهاد بلک واتر

شرکت امنیتی بلک واتر سه شنبۀ گذشته گفت که " شرکت نظامی خصوصی امریکایی به حکومت امریکا پیشنهاد کرده تا بخش بزرگی از تلاش‌های ایالات متحده را در افغانستان خصوصی سازد."

ایریک پرنس، که اکنون مدیر اجراییه و رئیس گروه "Frontier Services" است، می خواهد حدود پنج هزار قراردادی نظامی خصوصی را به عوض سربازان امریکایی، جهت کمک و آموزش نیروهای امنیتی افغان به افغانستان بفرستد.

آقای پرنس روز سه شنبه هفته گذشته، در مصاحبه با شبکۀ خبری سی بی اس گفت برنامۀ وی مصرف سالانۀ نیرو های نظامی امریکایی را در افغانستان که ۴۵ میلیارد دالر تخمین می‌شود، به ده میلیارد دالر کاهش خواهد داد.

تا اکنون دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده در این مورد صحبت نکرده است، اما آقای ترمپ گفته است که به زودی راهبرد حکومت خویش را در قبال افغانستان نهایی می‌سازد.

صحبت اتمر و مک ماستر

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گفته است شام دیروز جمعه، جنرال مک ماستر، مشاور امنیت ایالات متحده امریکا و محمد حنیف اتمر، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان طی یک کنفرانس ویدیویی در مورد توسعه کمک‌های ملکی و نظامی میان دو کشور صحبت کردند.

بربنیاد خبرنامه، مقامات دو کشور در مورد امنیت افغانستان، بهبود مساعدت‌های ملکی و نظامی امریکا به افغانستان و تشخیص نیازمندی‌های فوری و رسیده گی به آن، بحث کردند.

در خبرنامه آمده است " مشاوران امنیت ملی افغانستان وامریکا اصلاحات در سکتورهای ملکی ونظامی افغانستان را مهم خواندند و هردو طرف به این نظر بودند که آوردن اصلاحات مثبت در سکتورهای ملکی ونظامی میتواند در رسیدن به هدف مبارزه در برابر فساد اداری، حکومتداری خوب و مدیریت سالم همکاری نماید".

آقای اتمر در این صحبت گفته است که ایالات متحده امریکا می‌تواند دربخش همکاری‌های منطقوی با افغانستان همکاری کند تا دورنمای همکاری‌ها به هدف صلح، امنیت وثبات در منطقه نیرومند شود.

جنرال ماستر به آقای اتمر، اطمینان داده است که دولت و مردم آن کشور ازمبارزۀ افغان‌ها و تلاش‌ آنان جهت مبارزه با تروریزم جداً حمایت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG