لینک های دسترسی

Breaking News

اسماعیل خان: نفاق در حکومت، داعش را تقویت می کند


اسماعیل خان می گویند که حکومت مجاهدین را در حاشیه رانده است
اسماعیل خان می گویند که حکومت مجاهدین را در حاشیه رانده است

محمد اسماعیل خان وزیر پیشین انرژی و آب افغانستان و فرمانده پیشین جهادی گفته است که درز و بی اتفاقی در درون حکومت وحدت ملی سبب افزایش طرفداران گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان شده است.

این فرمانده پیشین جهادی افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که اگر رهبران حکومت اختلافات شان را کنار نگذارند، افغانستان با تهدید داعش روبرو خواهد شد؛ گروهی که در بخش های اعظم عراق و سوریه نفوذ گسترده دارد.

با اینحال شماری از کارشناسان سیاسی، داعش را تهدید جدی و آنی برای افغانستان تلقی نمی کنند.

امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در مصاحبه را رادیو آزادی گفت "در شرایط کنونی داعش در افغانستان یک جنگ روانی است نه یک واقعیت".

آقای صالح بدون اشارۀ مشخص گفته است که حلقاتی می خواهند با کشانیدن پای داعش در افغانستان، جنگ های افراطی را در آسیای میانه گسترش داده و روس ها را در سرحدات جنوب نفوذ شان درگیر جنگ فرسایشی بسازند.

جنگجویان فراری خارجی

از رویکار آمدن حکومت وحدت ملی در افغانستان هفت و نیم ماه می گذرد، اما تا کنون کم از کم کابینۀ حکومت مکمل نشده است و اکثر وزارتخانه و ادارات محلی از سوی سرپرستان اداره می شود.

محمد اسماعیل خان شکایت دارد که مجاهدین در حکومت به رهبری محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله در حاشیه رانده شده و به گفتۀ وی به طرفداران حکومت های کمونیستی افغانستان برتری داده شده است.

آقای خان به اسوشیتدپرس گفته است که استفاده از نیروی مجاهدین برضد طالبان و گروه دولت اسلامی موثریت دارد. او گفته است که برای مجاهدین که ۲۱ سال بر ضد روسها و طالبان جنگیدند، قابل قبول نیست که دشمن را در دروازه های کشورشان ببینند و آرام بنشینند.

روزنامۀ واشنگتن پست از قول مقام های افغان گزارش داده است که پس از ماه ها عملیات نظامی پاکستان در مناطق قبایلی آن کشور، صد ها جنگجوی خارجی به افغانستان پناه برده و اکنون در صفوف طالبان بر ضد نیرو های امنیتی افغان می جنگند.

واشنگتن پست تابعیت جنگجویان خارجی را که به افغانستان پناه برده اند مشخص نساخته است، اما محمد ایوب سالنگی معین امنیتی وزارت داخلۀ افغانستان هفتۀ گذشته به صدای امریکا گفت که اکثر جنگجویان خارجی که در افغانستان می جنگند به زبان های عربی و اردو صحبت می کنند.

مقام های با اشاره به رویداد مرگبار اخیر در ولسوالی جرم بدخشان گفته اند که ورود جنگجویان خارجی به افغانستان سبب شده است که امسال فصل بهاری جنگ در این کشور در مقایسه با سالهای پیش خونینتر شود.

مقام های محلی بدخشان به صدای امریکا گفتند که در رویداد ولسوالی جرم جنگجویان خارجی نیز شرکت داشتند. به گفتۀ مقام ها تندروان ازبکستانی، تاجکستانی و در گاهگاهی چیچینی در حملات بر ضد نیرو های دولتی در آن ولایت دست دارند.

XS
SM
MD
LG