لینک های دسترسی

Breaking News

مرگ فعال پشتون در پاکستان و سوگواری گسترده در افغانستان


کشته شدن ارمان لونی یک فعال حقوق پشتون ها در شهر کویته پاکستان واکنش های گسترده ی را در شماری از شهرهای افغانستان هم در قبال داشته است.

خانواده و نزدیکان ابراهیم آرمان لونی ادعا می‌کنند که آقای لونی پس از بازداشت از سوی پولیس پاکستان، مورد شکنجۀ شدید قرار گرفته و در اثر شدت شکنجه درگذشته است. اما پولیس و داکتران پاکستانی می‌گویند که آقای لونی در اثر حمله قلبی درگذشته است.

آقای لونی عضو برجسته نهضت حفاظت پشتون (پی تی ام) در ایالت بلوچستان پاکستان دانسته می شد.

مرگ لونی، پشتون‌ها را در افغانستان نیز در سوگ نشاند و مراسم جنازۀ غیابی و فاتحه خوانی برای وی چندین ولایت به شمول کابل، غزنی، کندهار و ننگرهار برگزار شد.

پوشش گستردۀ خبر مرگ لونی و واکنش‌های مرتبط به آن در شبکه های اجتماعی به ویژه میان کاربران پشتون، حتا خبرهای مهم منطقه را زیر سایۀ خود قرار داده است.

فعالان پشتون در افغانستان نیز استدلال می‎کنند که فعالیت و مبارزۀ فعالانی چون منظور پشتین، رهبر تحریک تحفظ پشتون، آرمان لونی و همقطاران آنان سبب بیداری مردم از "حق تلفی" هایی می‌شود که از سوی حکومت به ویژه نظامیان پاکستانی بر پشتون‌های آن کشور روا داشته می‌شود.

محمد اسماعیل یون، استاد پوهنتون در افغانستان مرگ لونی را مایۀ اتفاق و همبستگی "افغان‌های" افغانستان و پاکستان خواند. او با اشاره به اقوام پشتون دو سوی مرز دیورند گفت که برگزاری مراسم یادبود از لونی نشان داد که "لر و بر" وجود ندارد و "افغان‌های افغانستان بزرگ" یکی اند.

در همین حال، حکومت پاکستان دستور آغاز تحقیقات در مورد مرگ آرمان لونی را صادر کرده است، هرچند یک روز پیش اصرار داست که آقای لونی به مرگ طبیعی درگذشته است.

پشتون‌ها حدود ۱۵ در صد جمعیت ۲۲۰ میلیونی پاکستان را تشکیل می‌دهند و برخی از گروه های حامی این اقلیت قومی به شمول تحریک تحفظ پشتون، نیرو های امنیتی پاکستان را به سرکوب و بدرفتاری با پشتون ها در این کشور متهم می‌کنند.

XS
SM
MD
LG