لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان وبسایت‌های صدای امریکا را مسدود کرد


حکومت پاکستان وبسایت‌های اردو و پشتو (دیوۀ) صدای امریکا را مسدود کرد.

فواد چوهدری، وزیر اطلاعات پاکستان، مسدود شدن وبسایت‌های صدای امریکا را در آن کشور تایید کرده است. آقای چوهدری یک هفته پیش گفته بود که شماری از وبسایت‌ها در آن کشور به دلیل نشر "خبرهای دروغ" مسدود می‌شود.

امندا بنت، رئیس صدای امریکا ضمن تقاضا برای رفع محدودیت های وضع شده بر وبسایت‌های این رسانه در پاکستان گفت "هرگونه تلاش برای مسدود کردن وبسایت‌های ما، کسانی را که در منطقه به زبان های اردو پشتو صحبت می‌کنند، از دسترسی به منبع معتبر خبری محروم می‌کند".

وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا نیز با نشر خبرنامه‌ای از این ناحیه ابراز نگرانی شدید کرده و از حکومت پاکستان خواسته است تا به "مکلفیت های" خود در زمینۀ ارجگذاری به آزادی بیان پابند مانده و وبسایت های صدای امریکا را دوباره آزاد کند.

یک مقام استخباراتی پاکستان به شرط افشا نشدن نامش به صدای امریکا گفت که وبسایت‌های صدای امریکا به خاطر نشر خبرهای مرتبط با فعالیت منظور پشتین، رهبر تحریک تحفظ پشتون، مسدود شده اند.

نفیس تکر، مسوول بخش دیوه صدای امریکا که به زبان پشتو در پاکستان نشرات دارد، ادعای وزیر اطلاعات پاکستان مبنی بر نشر خبرهای دروغ را رد کرد.

آقای تکر گفت "ما توازن را در نشر خبرهای مرتبط با تحریک تحفظ پشتون حفظ کرده و در هر مورد اظهارات وزیران و مقام‌های ملکی و نظامی پاکستان را که در وبسایت‌ها و تویترهای شخصی آنان نشر می‌شد، گنجانیده ایم".

کوکب فرشوری، رئیس بخش اردوی صدای امریکا نیز نشر خبرهای یک جانبه را به شدت رد کرد و گفت "هر روز با وزیران و مقام‌های حکومتی پاکستان مصاحبه می‌کنیم. هم اکنون کنفرانس خبری سخنگوی اردوی پاکستان در صدر خبرهای ما است. پس این اتهام بی بنیاد است که گویا نشرات ما جانبدارانه است".

در همین حال، پولیس در ساحۀ دیرۀ اسماعیل خان وزیرستان جنوبی در پاکستان دو خبرنگار به نام های سیلاب محسود و ظفر وزیر را که نشست تحریک تحفظ پشتون را پوشش می‌دادند، مورد بازپرس قرار داده است.

سیلاب محسود خبرنگار رادیو مشال، به صدای امریکا گفت که تنها جرم وی این است که در مورد تحریک تحفظ پشتون گزارش داده است.

جز چند رسانۀ برون مرزی به شمول صدای امریکا، هیچ رسانۀ داخلی در پاکستان خبرهای مرتبط با فعالیت‌های تحریک تحفظ پشتون را نشر نمی‌کنند.

رهبران تحریک تحفظ پشتون نیز باربار انتقاد کرده اند که رسانه های پاکستانی مسایل مرتبط با پشتون های آن کشور را پوشش نداده و به آن هیچ اهمیتی قایل نیستند.

XS
SM
MD
LG