لینک های دسترسی

Breaking News

پشتین: اگر مسایل ما حل نشود به ملل متحد رجوع می‌کنیم


تحریک تحفظ پشتون، نظامیان پاکستانی را به نادیده گرفتن‌ حقوق پشتون‌ها متهم می‌کند
تحریک تحفظ پشتون، نظامیان پاکستانی را به نادیده گرفتن‌ حقوق پشتون‌ها متهم می‌کند

منظور پشتین، رهبر تحریک تحفظ پشتون‌ها، بار دیگر بر اردوی پاکستان تاخت گفت که نظامیان پاکستانی عمداً جنگ را به مناطق پشتون نشین کشانده اند.

رهبر تحریک تحفظ پشتون‌ها گفت "جنگ را پشتون‌ها شروع نکرده اند بلکه جنرالان اردو آن را آغاز کرده اند، پرویز مشرف آن را آغاز کرد. ما در خاک خود امنیت می‌خواهیم".‌​

آقای پشتین که روز یک‌شنبه (۲۹ اپریل) در گردهمایی فعالان تحریک تحفظ پشتون‌ها در سوات ایالت خیبر پشتونخوا صحبت می‌کرد، هشدار داد که اگر پاکستان پیشنهادات این جنبش را نادیده و ناشنیده بگیرد، آنان به ملل متحد رجوع خواهند کرد.

منظور پشتین گفت که نظامیان پاکستان امنیت ساحات پشتون نشین را برهم زده و حقوق ساکنان این ساحات را نادیده گرفته اند.

او گفت "مادران پشتون به این خاطر فرزند به دنیا نیاورده اند که شما
(نظامیان پاکستانی) پالیسی های خود را بر آنان عملی کنید و از وجود آنان برای مقاصد خود کار بگیرید".

در گردهمایی تحریک تحفظ پشتون‌ها شمار زیادی از زنانی نیز شرکت کرده بودند که به گفتۀ آنان "نظامیان پاکستانی اعضای خانواده‌های شان را با خود برده اند" و شماری از این زنان که مدعی بودند"هنوز هم بستگان شان ناپدید اند" تصاویر عزیزان گمشدۀ شان را در دست داشتند.

آقای پشتین به فرستادگان (جرگۀ) اعزامی نظامیان پاکستانی نیز انتقاد کرد و گفت "جرگه میان دو طرف متخاصم می شود. ما شهروندان این کشور هستیم و این کار (اعزام جرگه) ثابت کرد که شما (نظامیان پاکستانی) به ما به دیدۀ شهروند ندیده بلکه ما را به مثابۀ جانب مقابل (متخاصم) می‌پندارید".

فعالان تحریک تحفظ پشتون پیش از این در شهر لاهور و پیشتر از آن در شهر‌های پشاور و اسلام آباد نیز گردهمایی هایی را برگزار کرده بودند. قرار است گردهمایی آیندۀ این جنبش در شهر کراچی برگزار شود.

مانند گردهمایی های قبلی تحریک تحفظ پشتون‌ها، بار دیگر رسانه های پاکستانی نشست این جنبش را در سوات پوشش خبری ندادند، اما شماری از فعالان این تحریک جریان مکمل آن را به گونۀ زنده در شبکه های اجتماعی، به ویژه فیسبوک، نشر کردند.

XS
SM
MD
LG