لینک های دسترسی

Breaking News

حملۀ مرگبار کابل کار کیست؟


تاهنوز هیچ گروۀ مسؤلیت حملۀ چهارشنبه در کابل را برعهده نگرفته است. در این حمله که در چهار راۀ زنبق شهر کابل رخ داد، حدود ٩٠ نفر کشته و صدها تن دیگر مجروح شدند.

خاموشی در برابر مشخص ساختن عاملین این رویداد، خشم شهروندان افغان را بیشتر برانگیخته است.

خبررسانی فرانس پرس بر برخی گروه های مشکوک در این حمله، نظر افگنده است.

طالبان افغان

گروۀ طالبان دست داشتن در این حمله را رد کرده است. اما شماری از کارشناسان این ادعای طالبان را کم اهمیت میخوانند.

طالبان که گفته اند تا خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان به جنگ ادامه خواهند داد، یکی از گروه های مسلح نیرومند به شمار میروند. این گروه که به تازگی عملیات بهاری خود را آغاز کرده است، انتظار ایجاد یک نظام اسلامی را دارد.

طالبان افغان بخاطر نفوذ در افکار عامه، موضعگیری محتاطانه را به پیش گرفته است و مسؤلیت حملات را که قربانیان آن مردم عام باشند، نمی پذیرند.

مایکل گوگلمن، یکی از کارشناسان امور افغانستان در واشگنتن، به نشر یک پیام در صفحۀ تویتر اش نوشته است که "دست داشتن طالبان را رد نکنید."

داعش

درمقایسه با گروه های دیگر، داعش تا حد زیاد مسؤلیت حملات مرگبار را می پذیرد، زیرا این گروه خواستار گسترش به اصطلاح "خلافت" خود خواندۀ خود از شرق میانه به دیگر نقاط جهان میباشد.

این گروه، تعداد زیادی از حملات مرگبار را در شهر کابل انجام داده است. در ماۀ جولای سال گذشته، داعش مسؤلیت آن حملۀ مرگبار را نیز پذیرفت که در آن بیش از ٨٠ نفر کشته شد.

گروۀ داعش همچنان مسؤلیت حملۀ سازمان یافته بر شفاخانۀ نظامی سردار محمد داود خان را نیز برعهده گرفت. در این حمله حدود ٦٠ نفر کشته شد.

باوجود آن که حامیان داعش در رسانه های اجتماعی، حملۀ روز چهارشنبه در کابل را ستوده اند، اما این گروه تاهنوز بطور رسمی مسؤلیت را نه پذیرفته اند.

شبکۀ حقانی

بر اساس معلومات ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان، حملۀ روز چهارشنبه در کابل از سوی ادارۀ استخبارات پاکستان یا آی.اس.آی طرح ریزی و از سوی شبکۀ حقانی انجام یافت.

شبکۀ حقانی از سوی سراج الدین حقانی، برادر معاون رهبر طالبان اداره میشود. این گروه در کنار حمله بر سفارت خانۀ هند در سال ٢٠٠٨، تعداد زیادی از حملات گروهی و مرگبار را در شهر کابل انجام داده است. در حمله بر سفارت خانۀ هند، ٦٠ نفر کشته شده بود.

القاعده و گروه های دیگر

این گروه که عامل ورود نیروهای امریکایی در افغانستان دانسته میشود، در سال های اخیر حملات بزرگ را در آن کشور انجام نداده و یک تعداد از تحلیلگران به این باورند که امکان اندک مبنی بر دست داشتن این گروه در حملۀ روز چهارشنبه کابل وجود دارد.

همچنان گمان نمی رود که گروه های چون تحریک طالبان پاکستان، لشکر طیبه و حرکت المجاهدین و سایر گروه های دهشت افگن دیگر در پاکستان، توانایی طرح و تطبیق حملات بزرگ به مانند حملۀ اخیر در کابل را داشته باشند.

XS
SM
MD
LG