لینک های دسترسی

Breaking News

مرگبارترین حملات در ۱۰ سال گذشته در افغانستان


آرشیف: گروه طالبان، شبکۀ حقانی و داعش در پهلوی نظامیان، غیر نظامیان را نیز هدف حملات مرگبار قرار داده اند
آرشیف: گروه طالبان، شبکۀ حقانی و داعش در پهلوی نظامیان، غیر نظامیان را نیز هدف حملات مرگبار قرار داده اند

در حملۀ مرگبار روز چهارشنبه در نزدیکی سفارت آلمان در کابل، حدود ۹۰ نفر کشته و حدود ۴۰۰ نفر دیگر زخمی گردید. اکثر قربانیان غیر نظامیان به شمول زنان و کودکان بود.

در حملۀ ۲۱ اپریل ۲۰۱۷، حدود ۱۰ فرد مسلح که با ینفورم نظامی ملبس بودند، بر منسوبین قول اردوی ۲۰۹ شاهین در ولایت بلخ حمله کردند وبیش از ۱۰۰ منسوب این قول اردو را کشتند.. مسوولیت این حمله را گروه طالبان بر عهده گرفت.

در مارچ ۲۰۱۷ بر شفاخانه سردار محمد داوود، حد اقل ۳۶ نفر کشته و ۷۰ تن دیگر زخمی گردید. این حمله توسط چهار مهاجم ملبس با ینفورم نظامی صورت گرفت و مسوولیت آنرا گروه دولت اسلامی یا داعش بر عهده گرفت.

در حملۀ بیست و دوم ماه جولای ۲۰۱۶ که بر مظاهره چیان جنبش روشنایی در چهار راهی دهمزنگ صورت گرفت، بیش از ۸۰ غیر نظامی کشته و بیش از ۳۰۰ نفر دیگر زحمی گردید. تندروان داعش در افغانستان مسوولیت آن حمله را بر عهده گرفت.

در حملۀ طالبان مسلح که به تاریخ بیستم اپریل ۲۰۱۵ بر ساختمان ریاست دهم امنیت ملی در ساحۀ پل محمود خان شهر کابل صورت گرفت، ۶۴ نفر کشته و نفر و زخمی شدن کم از کم ۳۴۵ نفر دیگر زخمی گردید. گروه طالبان مسوولیت این حمله را بر عهده گرفت.

در حملۀ انتحاری بیست و سوم نوامبر ۲۰۱۴ که بر تیم کرکت در ولسوالی یحیی خیل ولایت پکتیکا صورت گرفت، ۶۱ غیر نظامی به شمول کودکان و نوجوانان کشته و ۵۴ نفر دیگر زخمی گردید. شبکۀ حقانی مسوولیت این حملۀ مرگبار را بر عهده گرفت.

در حملۀ انتحاری بر مراسم مذهبی شیعیان کارتۀ سخی واقع در غرب کابل که به تاریخ بیست و یکم نوامبر ۲۰۱۶ صورت گرفت، ۳۲ غیر نظامی کشته و بیش از ۵۰ نفر دیگر زخمی گردید.

در حملۀ بیستم فبروری ۲۰۱۱ بر یکی از شعبات کابل بانک واقع در شهر جلال آباد ولایت ننگرهار، بیش از ۴۰ نفر کشته و ۷۳ نفر دیگر زخمی گردید. این حمله توسط هفت مرد مسلح که ینفورم نظامی و واکست های انتحاری ملبس بودند، صورت گرفت. گروه طالبان مسوولیت این حمله را بر عهده گرفت.

در حملات هماهنگ شدۀ بمی و انتحاری که در اوایل دسامبر ۲۰۱۱ در نزدیکی زیارت ابولفضل واقع در منطقۀ مرادخانی کابل صورت گرفت، بیش از ۶۰ تن از عزاداران عاشورا کشته و بیش از ۱۵۰ نفر دیگر زخمی گردید. تندوران لشکر جنگوی مستقر در پاکستان، مسوولیت این حمله را بر عهده گرفت.

در حملۀ که توسط یک فرد مسلح در ماه اپریل ۲۰۱۱ در یکی شعبات کابل بانک در شهر جلال آباد صورت گرفت، ۳۸ نفر کشته شد. فرد مهاجم پس از دستگیری، محاکمه و به تعقیب آن اعدام شد. گروه طالبان مسوولیت آن حمله را بر عهده گرفت.

در جنوری ۲۰۰۹ میلادی نیز یک فرد انتحار کننده موتر مملو از مواد انفجاری خود را در نزدیکی سفارت آلمان انفجار داد که در نتیجۀ آن حد اقل چهار غیر نظامی کشته شد.

افزایش تلفات روز افزون غیر نظامیان در افغانستان

بیشتر از ۱۵ سال از سرنگونی رژیم طالبان در افغانستان می‌گذرد، اما خشونت و جنگ در آن کشور روز تا روز دامنه دار می شود.

گرچه این جنگ در افغانستان هر روز بهای انسانی می‌گیرد، آمار تلفات انسانی و میزان خسارات مالی آن به گونۀ دقیق مشخص نشده است.

با اینحال، از سال ۲۰۰۷ میلادی به اینسو، هیئت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان یا یوناما سالانه آمار تلفات – کشته و زخمی – جنگ در افغانستان را نشر می کند.

بر اساس این آمار در یک دهۀ، گذشته ۲۸۴۶۲ نفر کشته و ۴۵۳۳۳ نفر دیگر زخمی شده است. تشدید جنگ با بلند رفتن گراف تلفات توأم بوده است، طوریکه ۲۰۱۶ با ۳۴۹۸ کشته و ۷۹۲۰ زخمی پرتلفات‌ترین سال برای غیرنظامیان افغان بوده است.

در یک دهۀ گذشته نیروهای مسلح مخالف دولت عامل کشته شدن ۱۹۶۳۰ غیرنظامی افغان و نیروهای طرفدار دولت به شمول اردوی ملی، پولیس ملی، پولیس محلی و نیروهای امریکایی و ناتو مسوول کشته شدن ۵۸۲۲ غیرنظامی افغان خوانده شده اند.

در ده سال اخیر، ولایت‌های جنوبی به ویژه هلمند، کندهار، ارزگان و زابل، سپس ولایت‌های شرقی –ننگرهار، کنر و نورستان- و شماری از ولایت‌های مرکزی به ویژه کابل بیشترین شمار تلفات را داشته است.

با افزایش شمار مجموعی تلفات، رقم زنان و کودکان کشته و زخمی شده در جنگ نیز در یک دهۀ گذشته افزایش یافته است. از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ کم از کم ۱۹۰۸ زن و ۴۶۷۲ کودک در اثر جنگ و خشونت در افغانستان کشته و ۳۸۶۸ زن و ۱۰۵۰۱ کودک دیگر زخمی شده است.

درگیری های مسلحانه بین نیروهای دولتی و مخالف دولت، مواد انفجاری تعبیه شده، حملات انتحاری و کشتار هدفمندانه اکثراً عامل بخش اعظم تلفات ملکی در افغانستان بوده است.

افزون بر بهای سنگین انسانی و خسارات هنگفت مالی که سنجش دقیق آن در دست نیست، جنگ در افغانستان باعث بیجاشدن و آوارگی میلیون‌ها شهروند افغان شده است، جنگی که روز تا روز شعله ور تر شده و تا حال هیچ نشانۀ از پایان این جنگ ویرانگر وجود ندارد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG