لینک های دسترسی

Breaking News

اردو و شبه‌نظامیان سودان به آتش‌بس 'کوتاه مدت' توافق کردند


وزارت خارجهٔ ایالات متحده و عربستان سعودی در بیانیه‌ای مشترکی اعلام کردند که نمایندگان اردو و شبه نظامیان سودان روز شنبه ۲۰ می (۳۰ ثور) در جده روی آتش‌بس کوتاه مدت توافق کردند.

در بیانیهٔ مشترک آمده است: "آتش بس کوتاه مدت که ۴۸ ساعت پس از امضای توافقنامه اجرایی می‌شود، برای مدت هفت روز به قوت خود باقی مانده و با توافق طرفین قابل تمدید است."

درگیری‌ها میان رهبر نظامی سودان، عبدالفتاح البرهان، و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع، پس از ماه‌ها تنش در مورد آیندهٔ‌ سیاسی و طرح ادغام نیروهای گروه واکنش حمایت سریع به اردوی ملی این کشور،‌ به تاریخ ۱۵ اپریل آغاز شد.

براساس این توافقنامه هر دو طرف به اجازهٔ ورود کمک‌های بشردوستانه، اعاده خدمات ضروری از جمله جریان برق، آب و سایر خدمات اولیه و خروج نیروهای امنیتی از شفاخانه‌ها و تاسیسات عامه متعهد شدند.

طرفین همچنین توافق کردند که تردد مصوون کارمندان و کالاهای بشردوستانه را تسهیل کنند و اجازه دهند کالاها بدون موانع به جمعیت نیازمند برسد.

هر دو طرف به تسهیل‌کنندگان امریکایی و سعودی تعهد کردند که در جریان ۴۸ ساعت اطلاع رسانی تلاش به پیشروی نظامی نخواهند کرد. آتش‌بس قرار است به تاریخ ۲۲ می ساعت ۹:۴۵ شب به وقت خرطوم نافذ شود.

براساس توافقنامه طرفین ۴۸ ساعت وقت دارند تا تمام جنگجویان شان را از توافق روی آتش‌بس اطلاع رسانی کنند.

در بیانیه مشترک ایالات متحده و عربستان سعودی آمده است: "با توجه به وحشت درگیری، تمرکز فوری ما بر توقف جنگ برای تسکین درد و رنج مردم سودان بوده است. مذاکرات جده بر آتش بس کوتاه مدت برای تسهیل کمک‎های بشردوستانه و بازگرداندن خدمات ضروری متمرکز شده است... ما پیش‌بینی می‌کنیم که گفتگوهای بعدی در جده به گام‌های مورد نیاز برای دستیابی به توقف دایمی خصومت‌ها رسیدگی خواهد کرد."

بیانیه همچنین افزوده است: "در اثر این درگیری ویرانگر، مردم سودان اکنون برای پنج هفته رنج برده اند. عربستان سعودی و ایالات متحده در کنار آنها ایستاده‌ اند و ما از طرف‌ها می‌خواهیم به طور کامل به تعهدات خود تحت این توافق برای یک آتش‌بس بشردوستانه کوتاه‌مدت پابند باشند تا کمک‌های فوری به آنها ارایه شود."

این توافق در حالی امضا می‌شود که مناطق حومه خرطوم، پایتخت سودان، شب جمعه و اوایل روز شنبه شاهد حملات هوایی گسترده بودند.

هر دو طرف در بیانیه‌هایی که روز جمعه منتشر کردند یکدیگر را به آغاز درگیری در نیالا که یکی از بزرگترین شهرهای این کشور است و هفته‌ها به دلیل توافق آتش‌بس با میانجی‌گری محلی نسبتاً آرام بود، متهم کردند.

در همین حال گزارش‎های نیز وجود دارد که افراد مسلح روز شنبه سفارت قطر در خرطوم را غارت کردند.

هنوز مشخص نیست چه کسی سفارت را غارت کرده است، اما وزارت خارجه قطر این حادثه را به شدت محکوم کرده و در بیانیه‌ای گفته است که دپلومات‌ها و سایر کارمندان در زمان حمله در سفارت حضور نداشتند و به کسی آسیبی نرسیده است.

این درگیری‌ها که از ۱۵ ماه اپریل آغاز شد، تقریباً یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را در داخل کشور آواره کرده و یا به کشورهای همسایه رانده است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی صحت، در این درگیری‌ها حدود ۷۰۵ نفر کشته و بیش از ۵۰۰۰ هزار نفر زخمی شده‌اند.

آغاز مذاکرات میان گروه‌های متخاصم سودان در نتیجهٔ تلاش‌های بین المللی صورت گرفته و جناح‌های درگیر منازعه توافق کردند تا برای پایان جنگ در آن کشور رو در رو با هم مذاکره کنند. ایالات متحده و عربستان سعودی این مذاکرات را تسهیل کرده اند.

XS
SM
MD
LG