لینک های دسترسی

Breaking News

اردو و شبه‌نظامیان سودان به 'حفاظت از غیرنظامیان' تعهد کردند


در حالیکه مذاکرات بین طرف‌های درگیر در جنگ سودان برای دستیابی به آتش‌بس ادامه دارد، مقامات امریکایی می‌گویند که طرف‌های متخاصم سودان ناوقت روز پنجشنبه ۱۱ می (۲۱ ثور) تعهدی را برای اجازهٔ رسانیدن کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور، امضا کردند.

آغاز مذاکرات میان گروه‌های متخاصم سودان در نتیجهٔ تلاش‌های بین المللی صورت گرفته و جناح‌های درگیر منازعه توافق کردند تا برای پایان جنگ در آن کشور رو در رو با هم مذاکره کنند. ایالات متحده و عربستان سعودی این مذاکرات را تسهیل کرده اند.

یک مقام امریکایی که در مذاکرات شرکت داشت، گفت که نمایندگان اردو و نیروهای شبه‌نظامی توافقنامه‌ای را در شهر جده عربستان درباره "اعلام تعهد به حفاظت از غیرنظامیان سودان" امضا کردند.

درگیری‌ها میان رهبر نظامی سودان، عبدالفتاح البرهان، و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع، پس از ماه‌ها تنش در مورد آیندهٔ‌ سیاسی و طرح ادغام نیروهای گروه واکنش حمایت سریع به اردوی ملی این کشور،‌ به تاریخ ۱۵ اپریل آغاز شد.

براساس این توافقنامه هر دو طرف به اجازهٔ ورود کمک‌های بشردوستانه، اعاده جریان برق، آب و سایر خدمات اولیه، خروج نیروهای امنیتی از شفاخانه‌ها و دفن محترمانهٔ کشته‌شدگان متعهد شدند.

این مقام امریکایی که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود، گفت که مذاکرات برای دستیابی به یک آتش‌بس موقت جدید ۱۰ روزه برای رسانیدن کمک‌های بشردوستانه جریان دارد.

او افزود: "این یک آتش بس نیست. این تاییدی بر تعهدات آنها بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه، به ویژه در رابطه با رفتار با غیرنظامیان و نیاز به ایجاد فضا برای فعالیت‌های بشردوستانه، است."

پس از آغاز درگیری‌ها، بسیاری از عملیات‌های کمک‌ رسانی در سودان به دلایل امنیتی فعالیت شان را متوقف و یا کاهش داده اند. در جریان بیش از سه هفته جنگ، چندین کارمندان کمک رسانی در این کشور کشته شده اند.

این مقام امریکایی گفت که "ما امیدواریم که تمایل آنها برای امضای این سند باعث ایجاد تحرکی شود که آنها را مجبور به ایجاد زمینه" برای انتقال کمک‌ها کند. اما افزود که دو طرف در گفتگوها "بسیار دور ازهم" باقی مانده اند.

برنامه جهانی غذا اعلام کرده است که در جریان درگیری‌ها به ارزش میلیون‌ها دالر مواد غذایی از دیپوهای ای سازمان در خرطوم، پایتخت سودان، به غارت برده شده است.

فرستادگان عبدالفتاح البرهان، و محمد حمدان داگالو با مشارکت ایالات متحده و سازمان ملل متحد از روز شنبه در شهر جدهٔ عربستان سرگرم مذاکرات استند.

سازمان جهانی صحت گفته است که رقم تلفات ناشی از درگیری‌های شدیدی که از حدود یک ماه به اینسو در سودان ادامه دارد، به بیش از ۶۰۰ نفر رسیده است و بیش از ۵۰۰۰ نفر دیگر در جریان این جنگ داخلی زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG