لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: توافقنامهٔ دوحه طالبان را نیرومند و شرکای ما را تضعیف کرد


قصر سفید می‌گوید که امضای توافقنامهٔ دوحه با طالبان در سال ۲۰۲۰ این گروه را نیرومند و "شرکای ما در حکومت پیشین افغانستان" را تضعیف کرد.

کارین ژان پییر، سخنگوی قصر سفید روز چهارشنبه ۲۸ فبروری ( نهم حوت) در جواب به پرسش خبرنگار صدای امریکا گفت: "چنانچه می‌دانید چهارسال قبل ادارهٔ قبلی توافقنامهٔ دوحه را در سال ۲۰۲۰ با طالبان امضا کرد و متعهد شد که نیروهای خود را چند ماه پس از تحلیف رییس جمهور بایدن، بدون هیج مسیر روشن یا پلانی برای برنامه‌های بعدی، خارج کنیم."

توافقنامۀ دوحه در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترمپ، میان امریکا و طالبان در قطر امضا شد. خلیلزاد به نمایندگی از حکومت ایالات متحده و ملا عبدالغنی برادر، معاون کنونی رییس‌الوزرای حکومت طالبان در پای این سند امضا کرده اند.

ژان پییر افزود: "این توافقنامه طالبان را نیرومند و شرکای ما در حکومت افغانستان را تضعیف کرد."

با آنکه ترمپ بارها از امضای این توافقنامه دفاع کرده و گفته است که جنگ‌های بی‌پایان منابع و جان امریکایی‌ها را گرفته و باید پایان یابند، رییس جمهور پیشین امریکا و برخی از جمهوریخواهان همواره جو بایدن را به دلیل چگونگی خروج از افغانستان مورد انتقاد قرار داده است.

اما قصر سفید گفته است: "گزینش‌های رییس جمهور بایدن برای چگونگی خروج از افغانستان به شدت تحت تاثیر شرایط ایجاد شده توسط او [دونالد ترمپ] قرار داشت. وقتی بایدن تصدی ریاست جمهوری را گرفت، طالبان در قوی‌ترین موقف خود پس از سال ۲۰۰۱ قرار داشتند و نزدیک به نیمی از کشور را تحت کنترول داشته و یا به چالش کشیده بودند."

مقامات امریکایی می گویند که طالبان در این توافقنامه تعهد کرده بودند که برای تشکیل یک حکومت فراگیر با سایر احزاب افغانستان گفتگو خواهند کرد.

اما ژان پییر افزود: "طالبان به تعهدات خود در (توافقنامه) عمل نکرده اند. طالبان همچنان به وعده های خود مبنی بر آغاز گفتگوی معنادار با افغان ها برای هموار کردن راه برای یک نظام سیاسی جامع و فراگیر عمل نکرده اند."

سخنگوی قصر سفید اضافه کرد که ایالات متحده طالبان را در مقابل تعهدات شان مسوول می‌داند: "ما هر روز بطور خستگی ناپذیر کار می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که این مجموعه‌ای از تعهدات محقق شوند."

مقامات امریکایی می‌گویند که بر اساس توافقنامهٔ دوحه، طالبان نباید اجازه دهند که گروه های تروریستی در افغانستان دوباره فعال شوند، از افغانستان علیه سایر کشورها استفاده کنند و این گروه باید روابط خود را با گروه های تروریستی قطع کنند.

این در حالی است که طالبان همواره ادعا کرده اند که القاعده در افغانستان وجود ندارد، داعش سرکوب شده است و به هیچ کس اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان بالای کشور دیگری حمله کند.

اما شورای امنیت ملل متحد در اوایل ماه دلو با نشر گزارشی گفته بود که طالبان روابط نزدیک خود را با شبکۀ القاعده حفظ کرده و بر اساس این گزارش، القاعده هشت مرکز جدید آموزشی را در افغانستان ایجاد کرده است.

بر بنیاد این گزارش، داعش هنوز هم تهدیدی برای افغانستان و منطقه است که هدف آن در افغانستان، به ترتیب، شیعیان، طالبان و غیرنظامیان اند.

در این گزارش همچنان آمده است که شاخۀ خراسان داعش در افغانستان استراتیژی جذب آنعهد از جنگجویان طالبان را که از صفوف این گروه ناامید شده اند، در پیش گرفته است. افزون بر این، داعش همچنان در صدد جذب جنگجویان خارجی است.

اما طالبان در آن زمان این گزارش شورای امنیت ملل متحد را رد کردند و آن را شایعه علیه حکومت خود خواندند.

گروه

XS
SM
MD
LG