لینک های دسترسی

Breaking News

تطبیق توافقنامه دوحه؛ کانگرس امریکا نشست استماعیه برگزار می‌کند


توافقنامه دوحه در ماه جنوری ۲۰۲۰ میان امریکا و طالبان در قطر امضا شد
توافقنامه دوحه در ماه جنوری ۲۰۲۰ میان امریکا و طالبان در قطر امضا شد

کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده گفته است که روز پنجشنبه ۱۵ فبروری (۲۶ دلو) نشستی را دربارۀ چگونگی تطبیق توافقنامه دوحه میان امریکا و طالبان برگزار می‌کند.

بر اساس معلومات این کمیته، قرار است زلمی خلیلزاد، نمایندۀ پیشین ایالات متحده در امور افغانستان نیز در این جلسه به حیث شاهد حضور یابد.

این جلسه زیر نام "پشت پرده: چگونه دولت بایدن نتوانست توافق دوحه را اجرا کند" در آستانۀ برگزاری دومین نشست ملل متحد در دوحه دربارۀ افغانستان برگزار می‌شود.

طالبان در توافقنامهٔ دوحه که در فبروری ۲۰۲۰ با ایالات متحده امضا کردند، به قطع رابطه با گروه‌های دهشت‌افگن، تشکیل حکومت فراگیر و همه‌شمول و احترام به حقوق بشر تعهد کرده اند.

همچنان در این توافقنامه مهلت نهایی خروج قوای خارجی از افغانستان اول ماه می ۲۰۲۱ تعیین شده بود، اما رییس جمهور بایدن در ماه اپریل همان سال اعلام کرد که نظامیان امریکایی تا آخر ماه اگست از افغانستان بیرون می‌شوند.

برخی قانونگذاران امریکایی همواره از خروج پر هرج و مرج نظامیان امریکایی از افغانستان انتقاد کرده و بار ملامت را به دوش حکومت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده انداخته است.

پیش از این، مایک مک‌کال، رییس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده گفته است که چشم‌پوشی از "مشورت‌های رهبران نظامی و هشدارهای جدی دپلوماتان" در مورد پیامدهای خروج از افغانستان، سبب این "فاجعه" شد.

در پاسخ حکومت جو بایدن، همواره استدلال کرده است که توافقنامهٔ دوحه را از حکومت ترمپ به ارث برده بود که یا باید به آن پابند می‌بود یا هم طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده را به رییس جمهور بعدی به ارث می‌گذاشت.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، زلمی خلیلزاد را در این جلسه فراخوانده است تا در مورد دلایل اجرایی نشدن توافقنامه دوحه معلومات بدهد که تنها دو هفته تا چهارمین سال امضای این توافقنامه باقی مانده است.

ایالات متحده امریکا بارها حکومت طالبان را به نقض توافقنامه دوحه به ویژه تداوم روابط با گروه‌های تروریستی از جمله گروه القاعده متهم کرده و گفته است که طالبان این توافقنامه را عملی نکرده است. اما طالبان ایالات متحده را به عدم پابندی به این توافقنامه متهم کرده اند.

در این حال، شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش تازه‌ای گفته است که طالبان روابط نزدیک خود را با شبکۀ القاعده حفظ کرده و بر اساس این گزارش، مقام‌های ارشد القاعده در افغانستان حضور دارند.

در این گزارش آمده است که القاعده هشت مرکز جدید آموزشی را در افغانستان ایجاد کرده است که چهار مرکز آن در ولایت‌های غزنی، لغمان، پروان و ارزگان موقعیت دارد. گزارش حاکی است که القاعده یک انبار تسلیحاتی در ولایت پنجشیر نیز دارد.

این گزارش از حضور حدود ده رهبر ارشد شبکۀ القاعده در افغانستان نیز پرده برداشته است. اما طالبان، این گزارش را پروپاگند خوانده است. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان گفته است که هیچ فرد وابسته به القاعده در افغانستان حضور ندارد.

گروه

XS
SM
MD
LG