لینک های دسترسی

Breaking News

در نبود کمک‌های خارجی، حکومت افغانستان فرو خواهد پاشید – سیگار


سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان هشدار داده است که کاهش کمک‌های امریکا و سایر تمویل‌کنندگان به افغانستان، می‌تواند به فروپاشی حکومت منجر شده و این کشور را به هرج و مرجی شبیه دهه نود میلادی بازگرداند.

جان ساپکو در مصاحبهٔ به خبرگزاری رویترز گفت: "۸۰ درصد بودجه افغانستان را امریکا و سایر تمویل‌کنندگان (بین‌المللی) تامین می‌کنند. اگر به هر دلیلی، تمویل‌کنندگان کمک‌های خود را کاهش دهند، چنانچه می‌دانیم، این می‌تواند نابودی ناگهانی حکومت افغانستان را در پی داشته باشد. "

آقای ساپکو با اشاره به وقایعی که در پی خروج شوروی سابق از افغانستان، منجر به بروز جنگ داخلی در این کشور شد، نسبت به "تکرار تاریخ" هشدار داد.

این هشدار در حالی مطرح می‌شود که امریکا، روسیه و سایر کشورها برای گشایش کنفرانس صلح افغانستان در مسکو آماده می‌شوند.

گروه طالبان، حکومت افغانستان و نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان گفته اند که در این کنفرانس شرکت خواهند کرد. علاوه بر این، نمایندگان شماری از کشورهای منطقه نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

قرار است سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان در رابطه به تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت افغانستان، در کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان کانگرس امریکا حاضر شده و جزییات ارایه کند.

کاهش تدریجی کمک‌ها

این گزارش خاطر نشان ساخته که تمویل‌کنندگان افغانستان در کنفرانس سال گذشته، ۳.۳ میلیارد دالر را برای کمک‌های غیرنظامی به افغانستان برای یک‌سال تعهد کردند. براساس این گزارش، اگر تعهد سالانه تمویل‌کنندگان تا سال ۲۰۲۴ در همین سطح باقی بماند، این نمایانگر ۱۵ درصد کاهش در تمویل افغانستان براساس تعهدات سال ۲۰۱۶ خواهد بود.

ایالات متحده امریکا که کمک‌های خود را به افغانستان به تدریج کاهش داده، هنوز متعهد به کمک سالانه ۶۰۰ میلیون دالری است، اما نصف این کمک‌ها را به پیشرفت در مذاکرات صلح میان طالبان و نمایندگان حکومت افغانستان مشروط ساخته است.

جان ساپکو می‌گوید که اگر این کمک‌ها قطع شود، در نبود یک توافق صلح، دولت افغانستان منابع کافی برای مبارزه علیه گروه طالبان و سایر گروه‌های مسلح افراطی نخواهد داشت.

به گفته آقای ساپکو، حتا در صورتیکه توافق صلح نیز حاصل شود، براساس آمار بانک جهانی، افغانستان به ۵.۲ میلیارد دالر دیگر تا سال ۲۰۲۴ نیاز خواهد داشت تا صلح بدست آمده را حفظ کند.

این در حالی است که کشورهای کمک کننده در ماه نومبر سال گذشته کمک مالی ۱۳ میلیارد دالر را برای چهار سال آینده به افغانستان تعهد کردند.

XS
SM
MD
LG