لینک های دسترسی

Breaking News

فیضی: دخالت امریکا در حملۀ کابل مستند نیست


ریاست جمهوری افغانستان خبر داد که هیچ سندی مبنی بر دست داشتن امریکا در حملات دهشت افگنی در افغانستان وجود ندارد.

این مطلب را ایمل فیضی، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در واکنش به گزارش روزنامۀ واشنگتن پُست ابراز داشت که در آن به نقل از یک مقام ارگ گفته شده که رئیس جمهور حامد کرزی ظن دارد ایالات متحده در عقب چند حملۀ دهشت افنگی اخیر در افغانستان باشد.

آقای فیضی پافشاری می کند که در چند حملۀ مرگبار اخیر در افغانستان، استخبارات کشور های خارجی دست داشته است. سخنگوی رئیس جمهور کرزی دست داشتن امریکا را نیز رد نکرد.

در مطلب روزنامۀ واشنگتن پُست به نقل از یک مقام ارگ، که نخواسته نام اش افشا شود، آمده که آقای کرزی باور دارد که بخشی از حملات شبه حملات مخالفین در افغانستان را حکومت امریکا به منظور ضعیف کردن حکومت وی و ایجاد نا امنی در افغانستان انجام می دهد.

این مقام ریاست جمهوری از حمله در یک رستورانت لبنانی در ساحه دیپلومات نشین وزیر اکبر خان به صورت مشخص نام برده است که حامد کرزی گمان می برد کار امریکا باشد.

طالبان مسئولیت حمله بر این رستوران خارجی را به عهده گرفتند که در نتیجۀ آن ۲۲ نفر کشته شد.

واکنش امریکایی ها

این شک و گمان حامد کرزی، خشم مقامات امریکایی را برانگیخته است.

جیمز کننیگهم، سفیر امریکا در کابل این اظهارات را توطئه و از حقیقت به دور خوانده است. سفیر امریکا گفته است یکی از انگیزه های این اظهارات کرزی شاید این باشد که مؤقف امریکا را ضعیف سازد.

روابط ایالات متحده و افغانستان به خاطر عدم امضأی توافقنامۀ امنیتی بین دو کشور به گونۀ بی سابقه کشیده شده است.

جنرال جوزف دنفورد، فرمانده قوای ائتلاف در افغانستان می گوید که هرگونه ادعای دخالت امریکا در حملات انتحاری بر غیر نظامی های افغان "مزخرف" است.

در خبرنامۀ آیساف به نقل از این جنرال امریکایی آمده است که قوای ائتلاف از ۱۲ سال به این طرف باوجود تهدید های دهشت افگنان و شبه های های شورشی تلاش کرده اند صلح و ثبات را در افغانسان تحکیم نمایند و چنین استدلال "بدخدمتی" به آنانی است که برای مردم افغانستان خود را قربان کرده اند.
XS
SM
MD
LG