لینک های دسترسی

Breaking News

نامهٔ سرگشاده خبرنگاران افغان به ملل متحد: با طالبان تعامل نکنید، تحریم شدید اعمال کنید


سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان مستقر در آلمان با ارسال نامهٔ سرگشاده به دفتر منشی عمومی سازمان ملل متحد به شرح "وضعیت اسفناک آزادی بیان و چالش‌های خبرنگاران در افغانستان" پرداخته و از آن سازمان خواسته است تا این وضعیت را به صفت "تراژیدی انسانی" به رسمیت بشناسد.

در این نامه که ۶۰۰ خبرنگار در پای آن امضا کرده اند، مشکلات و "سرنوشت مبهم" خبرنگاران در داخل و بیرون از افغانستان برجسته شده و از ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی خواسته شده است که به وضعیت آزادی بیان و خبرنگاران افغان توجه جدی شود.

در نامه آمده است: "ﺑﺎ تاثر اﻣﺮوز در داﺧﻞ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن همه دﺳﺘﺎوردها ﺑﺮ ﺑﺎد رﻓﺘﻪ و ﺑﯿﮑﺎری، ﻓﻘﺮ، ﺗﺤﻘﯿﺮ و ﺗﺮس از ﻣﺮگ، اﻣﺎن ﻣﺎ را ﺑﺮﯾﺪه اﺳﺖ و اﮔﺮ در ﺗﺒﻌﯿﺪ اﺟﺒﺎری از ﮐﺸﻮر به سر می‌ﺑﺮﯾﻢ در سراسر جهان سرگردانیم."

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، فضا برای آزادی بیان که یکی از دستاوردهای بزرگ میان دو دور حاکمیت طالبان پنداشته می‌شد، تنگ شده و طالبان محدودیت‌های فراوانی را بر رسانه وضع کرده و شمار زیادی از رسانه‌های آزاد مسدود شده اند.

سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان گفته است که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان ۳۸۷ رسانه یا مسدود شده یا هم در آستانهٔ بسته شدن قرار دارند و دست اندرکاران این رسانه‌ها یا در وضعیت بد در داخل افغانستان قرار دارند و یا هم در بیرون از این کشور با سرنوشت مبهم سرگردان اند.

در نامه آمده است: "روزﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎران ﺗﺒﻌﯿﺪی در ﭘﺎﮐﺴﺘﺎن، اﯾﺮان و هندوستان ﺑﻪ ﺟﺎﯾﯽ رﺳﯿﺪه‌اﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺠﺒﻮر ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ اﻋﻀﺎی ﺑﺪن و ﺟﺴﻢ ﺧﻮد را ﺑﻔﺮوﺷﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺮای ﻓﺮزﻧﺪان ﺷﺎن ﻟﻘﻤﻪ ﻧﺎﻧﯽ ﭘﯿﺪا ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﺮای اﺛﺒﺎت اﯾﻦ ادﻋﺎ، اﺳﻨﺎد ﻣﻮﺛﻘﯽ ﻣﻮﺟﻮد اﺳﺖ ﮐﻪ اﮔﺮ هر ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﯿﻦ‌المللی ﺑﺨﻮاهد ﺑﺎ آنها در ﻣﯿﺎن ﮔﺬاﺷﺘﻪ خواهد ﺷﺪ."

این نهاد مدافع خبرنگاران افغان همچنین گفته است: "خبرنگاران ﺑﺎﻗﯽ‌ﻣﺎﻧﺪه در افغانستان هر لحظه با مرگ،‌ تحقیر و تهدید روبرو هستند. ﺗﺎ هنوز ۱۱۵ تن از روزﻧﺎﻣﻪﻧﮕﺎران دﺳﺘﮕﯿﺮ، آزار و اذﯾﺖ، ﺗﮭﺪﯾﺪ ﯾﺎ ﺷﮑﻨﺠﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ. ﺗﻨﻬﺎ در ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ ﭘﻨﺞ خبرﻧﮕﺎر ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪ و ﺗﻌﺪادی ﻧﯿﺰ ﻣﻔﻘﻮد ﺷﺪه اﻧﺪ."

در این نامه با اشاره به محدودیت طالبان بر رسانه‌های فعال در داخل افغانستان گفته است که بسته بودن این رسانه‌ها بهتر از فعالیت کنونی شان است. نامه همچنان به فلتر شدن نشرات آنلاین شماری از رسانه‌های برون مرزی در داخل افغانستان اشاره کرده است.

طالبان در جریان ۲۰ ماه گذشته فعالیت چندین رسانه را در افغانستان مسدود کرده اند. این گروه در حمل سال گذشته نشرات تلویزیونی صدای امریکا را که از طریق تلویزیون‌های طلوع، طلوع نیوز، لمر و شمشاد نشر می‌شد قطع کرد، سپس در ماه دلو سال گذشته نشرات رادیویی صدای امریکا را از داخل افغانستان متوقف کرد و در تازه ترین اقدام، وبسایت‌های دری و پشتوی صدای امریکا را در ماه دلو سال گذشته مسدود کردند.

سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان در نامهٔ سرگشادهٔ خود تقاضاها برای "تعامل سازنده" با طالبان را "روحیهٔ سازش و باج‌دهی" عنوان کرده و گفته است که چنین چیزی برای مردم افغانستان غیرقابل قبول است. در این نامه آمده است: "ﻧﻘﺾ آزادی ﺑﯿﺎن، آزادی رﺳﺎﻧﻪها وﺣﻖ دسترسی ﺑﻪ اطلاﻋﺎت در اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن ﺑﺎﯾﺪ در ﺳﻄﺢ ﺑﯿﻦ‌المللی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﺗﺮاژیدی اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﻪ رﺳﻤﯿﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﻮد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮ ﻃﺎﻟﺒﺎن ﻣﺠﺎزات و ﺗﺤﺮﯾﻢهای ﺷﺪﯾﺪ اعمال ﺷﻮد."

این نهاد همچنین از سازمان ملل متحد خواسته است تا خبرنگاران سرگردان افغان در ایران، پاکستان و هند به مکان‌های امن منتقل شوند و در زمینهٔ ارایهٔ اطلاعات دقیق به افغان‌ها گزینه‌های جاگزین جستجو شود. به همین ترتیب گفته است که از نهادهای حامی خبرنگاران در افغانستان حمایت کامل صورت گیرد.

این نامه در حالی به منشی عمومی ملل متحد ارسال می‌شود که نهادهای مدافع رسانه‌ها و خبرنگاران و سازمان‌های حقوق بشری، طالبان را به سرکوب و محدود کردن آزادی بیان متهم کرده اند.

XS
SM
MD
LG