لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان وبسایت‌های دری و پشتوی صدای امریکا را در افغانستان مسدود کردند


در پی وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان بررسانه‌ها و دسترسی آزادانهٔ مردم به اطلاعات و خبرهای بی‌طرفانه، این گروه وبسایت‌های دری و پشتوی صدای امریکا و رادیو آزادی را بدون ارایهٔ دلیلی، مسدود کرده اند.

باشندگان چندین ولایت افغانستان از حدود دوهفته به این سو مشکلاتی را هنگام تلاش برای دسترسی به وبسایت‌های دری و پشتوی صدای امریکا از طریق تلیفون‌های همراه شان با استفاده از شبکه‌های برخی از شرکت‌های مخابراتی خصوصی گزارش داده اند.

دسترسی به این وبسایت‌ها از طریق شبکه‌های مخابراتی خصوصی افغان بی‌سیم، روشن و اتصالات محدود شده، اما این وبسایت‌ها از طریق وای‌فای و شبکه حکومتی سلام و همچنین شبکه‌های خصوصی مجازی یا VPN هنوز هم قابل دسترس می‌باشد.

دو منبع آگاه از موضوع به صدای امریکا گفتند که مسدود شدن وبسایت‌های دری و پشتوی صدای امریکا و رادیو آزادی به دستور طالبان صورت گرفته است.

یک منبع در یکی از شرکت‌های مخابراتی که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود به صدای امریکا گفت که طالبان به این شرکت دستور داده تا دسترسی به این وبسایت‌ها را مسدود کند.

یک فرد آشنا با کمیسیون نقض رسانه‌ها در افغانستان به صدای امریکا گفت که این نهاد دستور رسمی برای محدود کردن دسترسی به این وبسایت‌ها را دریافت نکرده اما به نظر می‌رسد که طالبان به تنهایی این اقدام را اتخاذ کرده اند.

او به شرط فاش نشدن نامش گفت: "معلوم است که این مشکل تخنیکی نیست به خاطریکه وبسایت‌ها در شبکه‌های عمده بسته شده اند. واضح است که این کار [طالبان] است اما به کمیسیون ارجاع نشده است. "
سخنگوی طالبان به درخواست‌های صدای امریکا برای اظهار نظر پاسخی نداده است.

یولاندا لوپز، سرپرست صدای امریکا می‌گوید که مسدود شدن وبسایت‌های این شبکه "غیر منتظره نبوده است".

او در بیانیه‌ای گفت: "ما برای آن آماده بودیم [و] مخاطبان ما در افغانستان از ابزارهای اعلان‌شده توسط صدای امریکا برای رفع این انسداد استفاده می‌کنند. "

حسیب الکوزی، رییس بخش افغانستان صدای امریکا در مورد این وضعیت و راه‌های عبور از سد ایجاد شده از سوی طالبان و دسترسی آزادانهٔ کاربران افغان به محتویات نشراتی صدای امریکا گفت: "ما پیشبین همچو اقدام از طرف حکومت طالبان بودیم."

الکوزی افزود که برای پیشگیری از آن از یک سال بدینسو نحوه دانلود و استفاده از نرم افزار یا فلترشکن‌های ان‌‌تی‌ایچ لینک و سایفن از طریق اعلانات در شبکه‌های اجتماعی صدای امریکا به نشر می‌رسد.

کاربران در افغانستان می‌توانند با نصب این نرم افزارها در تلیفون همراه شان، بدون سانسور به هرگونه معلومات و اطلاعات در انترنت در هر جا دسترسی داشته باشید. این روش کاملاً رایگان و مصوون بوده و محرمیت کاربران به کلی حفظ خواهد بود.

پیش از این، نشرات رادیویی صدای امریکا و رادیو آزادی از داخل افغانستان و روی امواج قبلی نشراتی متوسط و اف‌ام سر از روز پنجشنبه اول دسمبر (دهم قوس) بر اساس رهنمود وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان متوقف شده بود.

اما رادیو آشنا صدای امریکا که کم و بیش ۷.۳ میلیون شنونده در داخل افغانستان دارد، از سد مشکل پیش آمده گذشت و نشرات رادیویی خود را روی موج متوسط ۹۷۲ کیلوهرتز به شنوندگان افغان، از بیرون از افغانستان پیشکش می‌کند.

افزون بر این، نشرات رادیو آشنا به گونۀ منظم در ماهوارۀ صدای امریکا (کانال ۴۶۹ یاست) و شبکه‌های دیجیتلی این رسانه به شمول وبسایت‌های دری و پشتو و صفحات فیسبوک آن پخش می‌شود. همچنین، صدای امریکا فعالانه در تلاش است تا نشرات خود را از طرق مختلف دیگر به گوش شنوندگان خود در افغانستان و سرتاسر جهان برساند.

نشرات تلویزیونی صدای امریکا که به نام "تلویزیون آشنا" از طریق شبکه‌های تلویزیونی طلوع، طلوع نیوز و لمر و پیش از آن برای کم و بیش یک دهه از طریق تلویزیون ملی افغانستان نشر می‌شد، نیز به تاریخ ۲۷ مارچ (هفتم حمل) سال روان از سوی طالبان متوقف شده بود.

طالبان از زمان به دست گرفتن قدرت در اگست ۲۰۲۱، محدودیت های جدی بر آزادی رسانه‌ها اعمال کرده اند که امنیت و رفاه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها را به خطر انداخته است.

XS
SM
MD
LG