لینک های دسترسی

Breaking News

القاعده ممکن به فرمایش طالبان فعالیتش را محدود کرده باشد - گزارش


وزارت دفاع ایالات متحده در یک گزارش تازه‌ به کانگرس این کشور گفته است که دلیل محدود بودن فعالیت‌های القاعده در افغانستان ممکن با تلاش طالبان برای کسب رسمیت بین المللی ربط داشته باشد.

شان اودانال، سرپرست ریاست تفتیش وزارت دفاع امریکا گفته است که سطح فعالیت‌های تروریستی در این ربع سال مختلف بود.

او در پیامی در سرآغاز این گزارش گفته است که القاعده ممکن به فرمایش طالبان در حالی فعالیت‌هایش در افغانستان را محدود نگهداشته است که این گروه تلاش دارد مشروعیت بین المللی کسب کند.

در این گزارش به نقل از قوماندانی مرکزی ایالات متحده آمده که گفته است با وجود آنکه رهبران شبکهٔ القاعده روابط دیرینه با رهبران ارشد طالبان دارند، این شبکه فعالیت‌ها و سیر و سفرش در افغانستان را محدود نگهداشته است.

در گزارش همچنان آمده است که طالبان در مدت یک تا دوسال آینده محدودیت‌ها بر القاعده را سهل خواهند کرد و به این شبکه آزادی بیشتر خواهند داد تا به آموزش و سفر پرداخته و قابلیت‌ عملیاتی خارجی خویش را دوباره احیا کند.

ادارهٔ استخبارات دفاعی ایالات متحده گزارش داده است که گروه "القاعده در شبه قارهٔ هند" در افغانستان ۲۰۰ عضو داشته و بر اساس این گزارش، در جریان این ربع سال، حکومت ایالات متحده برای سرکوبی و مختل کردن اعمال این گروه ‌ها دست به هیچ اقدامی نزده است.

طالبان تحت توافقنامه دوحه تعهد کرده اند که به تروریستان اجازه نخواهند داد با استفاده از خاک افغانستان ایالات متحده و متحدین آنرا تهدید کنند.

ادارهٔ استخبارات دفاعی امریکا گفته است که این گروه تا اکنون گام‌هایی را در این راستا برداشته اند.

داعش بزرگترین تهدید

در این گزارش گفته شده است که شاخهٔ خراسان داعش بزرگترین تهدید دهشت افگنی در افغانستان است.

وزارت دفاع ایالات متحده شمار تروریستان شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان را در حدود ۲۰۰۰ تخمین کرده است که در یک ربع گذشته مسوولیت ۴۱ حمله را در افغانستان و پاکستان به دوش گرفته است. با آنهم قوماندانی مرکزی امریکا گفته است که این گروه تلاش های جلب و جذبش را افزایش داده است.

بر اساس ارزیابی ریاست تفتیش وزارت دفاع امریکا، اگر گروه داعش به استفاده از وضعیت کنونی ادامه دهد،‌ در مدت ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده قابلیت تهدید غرب و خاک امریکا را پیدا خواهد کرد.

بر اساس معلومات قوماندانی مرکزی و ادارهٔ استخبارات ایالات متحده این گروه بیشتر، طالبان، اقلیت‌های دینی و زیربنا‌های اقتصادی را در افغانستان هدف قرار می‌دهد.

عدم حملات هوایی

قوماندانی مرکزی ایالات متحده گزارش داده است که تا پایان این ربع سال، هیچ حملهٔ هوایی را پس از تطبیق ماموریت تخلیه به تاریخ ۲۹ اگست، در افغانستان انجام نداده است.

مایکل کوریلا، فرمانده این قوماندانی گفته است که راه اندازی عملیات‌ ضد دهشت افگنی بدون حضور فزیکی در افغانستان یا کشورهای همسایهٔ‌ آن "بیحد دشوار" است اما ناممکن نیست.

جنرال کنیت مکنزی فرمانده پیشین این قوماندانی در زمان تصدی‌اش گفته بود که وسایل هوایی امریکا باید مسافت طولانی را برای رسیدن به حریم هوایی افغانستان طی کنند؛ مشکلی که مدت باقی ماندن این وسایط را برای انجام عملیات محدود می‌کند.

پیش از این، جنرال مارک میلی،‌ لوی درستیز عمومی قوای مسلح امریکا در جلسه استماعیهٔ کمیته خدمات قوای مسلح مجلس سنای ایالات متحده گفته بود که "در صورت تهدید از جانب افغانستان، ما قادر خواهیم بود عملیات ضربتی انجام دهیم."

شماری از سناتوران امریکایی از موجودیت گروه‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده در افغانستان ابراز نگرانی کردند، اما آقای میلی گفت که آنان هرگز اجازه نخواهند داد که افغانستان باردیگر به پناهگاه امن برای گروه‌های تروریستی مبدل شود.

XS
SM
MD
LG