لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان شاید به مسیر عراق برود، ریچارد ویتز


یک تحلیلگر امریکایی می گوید که جانب افغانستان و ایالات متحده از خطر عدم امضأی توافقنامۀ امنیتی و دفاعی آگاهی دارند.

ریچارد ویتز از نهاد پژوهشی هدسن در واشنگتن به خشونت ها و نا امنی های روز افزون در عراق اشاره کرده، ضرورت عقد این قرارداد را بین افغانستان و امریکا بر می شمارد.

ایمل فیضی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان روز گذشته گفت که اختلافات در باره این توافقنامه پا برجاست و در صورت عدم توافق با واشنگتن، حکومت بعدی افغانستان روی آن تصمیم خواهد گرفت.

سخنگوی رئیس جمهور افغانستان روز گذشته گفت که ادامه عملیات نظامی و حملات ضد دهشت افگنی توسط نیروهای امریکایی پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان یکی از موارد عمده اختلاف بین مقامات افغان و امریکایی برای رسیدن به توافق روی امضای موافقتنامه امنیتی و دفاعی بین دو کشور است.

عملیات 'خودسرانه'

آقای ویتز می گوید که نیروهای امریکایی نمی خواهند قانون افغانستان را نقض کنند. اما "ایالات متحده می خواهد از قبل اجازه اجرای عملیات ضد دهشت افگنی را داشته باشد. پس در صورتیکه اجازه اجرای عملیات ضد دهشت افگنی [از سوی حکومت افغانستان] به آنان داده شود، هیچ نوع قانون [افغانستان] نقض نمی گردد."

اما ایمل فیضی ادامه هرگونه حملات مستقلانه ضد دهشت افگنی توسط نیروهای امریکایی پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان را "نقض حاکمیت ملی" عنوان میکند.

ریچارد ویتز در صحبت با رادیو آشنا گفت که نیروهای امریکایی در رویارویی با هرگونه تهدید می خواهند "استقلال عمل" و کمترین موانع قانونی فرا راه شان داشته باشند در حالیکه حکومت افغانستان بخاطر نگرانی از احتمال سو رفتار نیروهای امریکایی خواستار اعمال برخی محدودیت های قانونی بوده که یک امر طبیعی است.

ایمل فیضی گفته است که "تجاوز" برخاک افغانستان موضوع دیگری است که دوجانب روی آن اختلاف نظر دارند. او افزود که حملات شورشیان خارجی در لباس افغان ها را حکومت افغانستان، تجاوز تلقی میکند اما امریکا از آن تعریف دیگری دارد.

تعریف تمامیت ارضی

اما آقای ویتز می گوید که تعریف ایالات متحده از تجاوز واضح است و به گفته او هر گونه حمله توسط نظامیان و یا یک گروه دهشت افگن وابسته به یک کشور برکشور دیگر از دیدگاه ایالات متحده تجاوز گفته می شود.

ویتز افزود که افغانستان از حمله نظامیان کشور خارجی به خاک آن کشور نگرانی ندارد بلکه نگرانی افغانستان بیشتر از ناحیه ادامه حملات شورشیان وابسته به گروه های دهشت افگن خارجی است.

مقامات افغان همواره گفته اند که آنها خواستار امضای موافقت نامه امنیتی و دفاعی با ایالات متحده می باشند ولی درین مورد هیچ گونه عجله ندارند. اما مقامات امریکایی می گویند که امیدوارند که این توافق نامه تا اخیر ماه روان میلادی (اکتوبر) به امضا برسد.

ریچارد ویتز امکان افزایش خشونت ها را در افغانستان در صورت ترک آن کشور توسط امریکا – به دلیل عدم توافق دو طرف مانند عراق – پیشبینی کرده می گوید "در عراق تقریباً روزانه ۱۰۰ نفر در اثر بمب گذاری ها و سایر حملات کشته می شوند. نشانه وجود ندارد که افغانستان بدون حضور نیروهای امریکایی در موقعیت خوبی قرار خواهد داشت. امکان آن وجود دارد اما بعید به نظر می رسد."
XS
SM
MD
LG