لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین الملل: طالبان باید فوراً مکاتب دخترانه را بازگشایی کنند


عفو بین الملل با انتشار مستند تازه‌ای از معلمان و دانش‌آموزان زن که بیانگر تهدیدات و خشونت‌ها علیه آنان می‌باشد از طالبان خواسته اند تا به دختران دانش‌آموز فوراً اجازه تحصیل داده شود.

در بیش از ۲۰ مصاحبه جدید، دانش آموزان، معلمان و مدیران مکاتب به عفو بین الملل گفته اند که ارعاب و آزار و اذیت طالبان باعث می‌شود که میزان حضور درمکاتب در همه سطوح، به ویژه برای دختران پایین باشد.

ممانعت از تحصیل دختران در افغانستان واکنش‌های جهانی را در پی داشته است و تبدیل به یک مانع عمده تقاضای به رسمیت شناخته شدن توسط کشورها شده است.

اگنس کالامارد، منشی عمومی سازمان عفو بین المللی می‌گوید "در حال حاضر دختران در افغانستان از بازگشت به مکاتب منع شده‌اند. در سراسر کشور، حقوق و خواسته‌های یک نسل کامل از دختران نادیده گرفته شده و سرکوب می‌شود."

او افزود که حق تحصیل یک حق اساسی انسانی است که طالبان به عنوان اداره کنندگان کشور موظف به رعایت آن استند، و علاوه کرد:"سیاست‌هایی که در حال حاضر توسط طالبان دنبال می‌شود، تبعیض‌آمیز، ناعادلانه و ناقض قوانین بین‌المللی است".

خانم کالامارد گفت: "طالبان باید فورا تمام مکاتب متوسطه را به روی دختران باز کند، همه آزارها، تهدیدها و حملات علیه معلمان و دانش آموزان را متوقف کرده و هرگونه استفاده نظامی از مکاتب در افغانستان را متوقف کند."

عفو بین الملل همچنین از جامعه بین المللی خواسته است تا بودجه مناسبی را برای بخش تعلیم وتربیه در افغانستان از طریق سازمان‌هایی مانند سازمان ملل متحد یا سازمان‌های غیردولتی تخصیص داده تا مکاتب بتوانند به فعالیت ادامه دهند. در غیرآن میلیون‌ها دانش‌آموز افغان از حق تحصیل محروم خواهند شد.

در همین حال، معلمان، دانش آموزان و فعالان سراسر افغانستان به عفو بین الملل گفته اند که میزان حضور درمکاتب ابتدایی، به ویژه دختران، به گونهٔ قابل توجهی کاهش یافته است. بسیاری از خانواده‌ها از طالبان می‌ترسند و برای فرستادن فرزندان خود به مکتب بسیار نگران استند.

از طرف دیگر، وضعیت سخت اقتصادی بسیاری از خانواده‌ها را مجبور کرده که فرزندان خود را از مکتب بیرون کرده و به کار بفرستند.

افزون بر آن، میلیون‌ها نفر در افغانستان در جریان درگیری‌ها و پس از تسلط طالبان بر این کشور آواره شده اند و بسیاری از کودکان آواره از آموزش محروم شده اند.

مصاحبه شوندگان همچنین گفته اند که غیابت‌های گسترده‌ای در میان معلمان نیز وجود دارد که عمدتاً به دلیل عدم پرداخت حقوق شان می‌باشد. این باعث شده است که بسیاری از مکاتب ابتدایی یا با ظرفیت کم کار کنند یا به طور کامل تعطیل شوند.

طالبان به تاریخ ۱۷ سپتمبر مکاتب پسران را بازگشایی کرده اما به دختران از صنف ششم به بالا اجازه حضور در مکاتب را ندادند.

اما طالبان تأکید کرده اند که قبل از بازگشت دختران، در حال تهیه دستورالعملی استند که "یک محیط یادگیری امن" که به گفته طالبان اسلامی باشد، برای آنها ایجاد ‌کنند.

XS
SM
MD
LG