لینک های دسترسی

Breaking News

آیا طالبان به دانش‌آموزان دختر اجازۀ برگشت به مکاتب را خواهد داد؟


نزدیک به دو هفته از بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسۀ پسران در افغانستان گذشته است، اما طالبان هنوز به دختران دانش آموز اجازه بازگشت به مکتب را نداده اند.

با وجود واکنش‌های گستردۀ داخلی و بین المللی به این اقدام طالبان، این گروه هنوز تاریخ دقیقی را برای بازگشایی مکاتب دخترانه دوره متوسطه و لیسه تعیین نکرده است.

شماری از آموزگاران زن می‌گویند که این کار طالبان نقض آشکار قوانین اسلامی در خصوص تحصیل دختران و ضربه جبران ناپذیری به آینده دختران دانش آموز است.

هیدر بار، مدیر بخش حقوق زنان در دیدبان حقوق بشر در مصاحبه با صدا امریکا گفت: "این اقدام طالبان گواه این مطلب است که آنان به تحصیل دختران اعتقادی ندارند. بسیاری می‌گویند که باید چند هفته منتظر بود زیرا طالبان روی قوانین جدید کار می‌کنند و می‌خواهند تغییراتی بیاورند، اما به باور من هیچ دلیل برای خوشبینی وجود ندارد. مکاتب افغانستان از قبل نیز جدا بودند و تنها معلمین زن به دانش آموزان دختر درس می‌دادند. پس چیزی برای تغییر دادن وجود ندارد. "

شماری از معلمین زن می‌گویند که با وجود پیگیری‌های بی وقفه، هنوز نتوانسته اند پاسخ روشنی از سوی مقامات طالبان در اين باره دریافت کنند.

یلدا اکبری یک تن از معلمین می‌گوید: "طالبان گروهی هستند که حتا یک پل ارتباطی ندارند که ما با آنان به ارتباط شویم. حال و هوای شاگردان ما واقعیت نگران کننده است. بسیار نگران کننده است. شاگردان ما حتا دو سال و سه سال به عقب زده شدند. روان شان عقب زده شد. ذهن شان عقب زده شد. آنچه را که آموخته بودند به عقب زده شد."

این در حالیست که ذبیح الله مجاهد، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، اخیراً در یک نشست خبری، بدون ارایه جزییات دقیق گفت که کار روی نهایی سازی طرح بازگشت دختران صنوف بالاتر به مکتب جریان دارد.

در داخل افغانستان، واکنش دختران دانش آموز و معلمین شان به این اقدام طالبان گسترده است و آنان خواهان رفع هر چه سریع تر این محدودیت استند.

یک تن از دانش آموزان دختر خطاب به طالبان چنین گفت: "شما نمی توانید با بسته کردن مکاتب و اجازه ندادن زنان در سیاست و جامعه، صدای ما را خاموش بسازید. شما نمی‌توانید ما را از تحصیل کردن و کار کردن ممانعت کنید. ما آینده سازان این کشور هستیم. پس بگذارید که به درس و تحصیل خود ادامه دهیم. "

بحث مسدود ماندن مکاتب دخترانه دوره متوسطه و لیسه در افغانستان، نگرانی‌هایی را در ایالات متحده نیز در پی داشته است.

تیم کین، سناتور دموکرات در کانگرس ایالات متحده به صدای امریکا گفت: "کشور ما تعهد خود به مردم افغانستان را رها نخواهد کرد. ما باید تلاش‌های بشردوستانه و دپلوماتیک خود را به نحوی حفظ کنیم که در راستای تحقق امنیت و رفاه افغان‌ها باشد. "

انی فورسایمر، معاون پیشین وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در امور افغانستان عدم بازگشایی مکاتب دخترانه دوره متوسطه و لیسه را در این کشور نگران کننده می‌داند و می‌گوید که پالیسی طالبان در قبال تحصیل دختران نسبت به گذشته تغییری نکرده اند.

خانم فورسایمر به صدای امریکا گفت: "…فکر می‌کنم طالبان از نظر ایدیولوژی همان هستند که بودند و این تصور که تغییر بنیادی در آنان پدید آمده باشد، اشتباه است."

اما با وجود نگرانی از پیشينهٔ طالبان در بحث تحصیل دختران این دانش آموزان و معلمین شان می‌گویند که این بار حتا خانواده ها در برابر این اقدام طالبان کوتاه نخواهند آمد.

فروزان اسلامی یکتن از معلمین گفت: "این دفعه دل شان نیست خانواده ها که آرام بنشینند به خاطر حق تعلیم دختران خود. حتماً دل شان است که مبارزه بکنند. "

XS
SM
MD
LG