لینک های دسترسی

Breaking News

آموزگاران افغان در روز جهانی معلم خواهان رسیدگی به مشکلات شان شدند


حکومت افغانستان همه ساله از پنجم اکتوبر، روز جهانی معلم، تجلیل می کرد،‌ اما امسال هیچ برنامۀ دولتی برای گرامی‌داشت از کارکردهای آموزگاران برگزار نشد.

برخی از آموزگاران می‌گویند که در حال حاضر، هزاران معلم در سراسر افغانستان در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند و از چندین ماه به این‌سو، معاشات شان را دریافت نکرده اند.

محمد ظریف، یکی از استادان در شهر کابل، به صدای امریکا گفت که از حدود چهار ماه به این‌سو، معاش دریافت نکرده است و این وضعیت سبب دلسردی‌ برای آموزش کودکان در مکاتب شده است.

او افزود که برای رفت و آمد به مکتب باید ۷۰ افغانی کرایه موتر بپردازد، اما به دلیل نداشتن پول ناگزیر است تا چندین کیلومتر فاصله را با بایسکل رفت و آمد کند.

محمد ظریف افزود: "معلم در افغانستان مظلوم‌ترین قشر این جامعه است، در تمامی دوره‌های که در حدود ۲۰ سال معلمی می‌کنم، هیچ توجه به بهبود وضعیت ما نشد. همه وعده کردند، اما وعدۀ‌شان برای حل مشکلات ما عملی نشد. ما نه خانه داریم، نه کرایه موتر داریم... و حالا معاش ما را هم از ما گرفتند."

آقای ظریف از طالبان خواست که باید به مشکلات استادان مکاتب توجه کنند. او اضافه کرد که اگر به مشکلات آنان رسیدگی نشود، ممکن بسیاری از کودکان دانش‌آموز از فراگیری علم محروم شوند.

گروه طالبان حدود سه هفته پیش دستور از سرگیری دروس مکاتب متوسطه و لیسۀ پسران را داد و تا کنون در مورد از سرگیری دروس مکاتب متوسطه و لیسۀ دخترانه هیچ تصمیم نگرفته است.

طالبان همچنین مانع فعالیت زنان در اجتماع به ویژه در ادارات دولتی شده و در هفته‌های اخیر از کارمندان زن، به شمول معلمان در این کشور خواستند که در خانه بمانند و از رفتن به کار خودداری کنند.

زرمینه حیدری، از معلمان زن در یکی از مکاتب شهر کابل، گفت که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، از رفتن به مکتب خودداری کرده و ادارۀ مکتب نیز برایش اطلاع داده که تا "امر ثانی" از آمدن به وظیفه خودداری کند.

خانم حیدری افزود که در حال حاضر در بی‌سرنوشتی به سر می‌برد و روشن نیست که چه زمانی دوباره برایش اجازه فعالیت در اجتماع و به ویژه در بخش معارف داده خواهد شد.

او اضافه کرد که از چهار ماه به این‌سو حقوق ماهانه‌اش را دریافت نکرده و مطمین نیست که طالبان معاش آنان را خواهند پرداخت یا خیر؟‌ این معلم از طالبان خواست که به دختران اجازۀ رفتن به مکتب و معلمان زن حق کار را دهند.

در سال‌های اخیر، محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان، در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی معلم از حل مشکلات معلمان مکاتب اطمینان داده بود، اما آموزگاران می‌گویند که این وعده‌ها کمتر جنبۀ عملی داشته و در حال حاضر مشکلات آنان از ناحیه نبود خانه و پایین بودن امتیازات‌شان باقی است.

یکی از وعده‌های مقام‌های حکومت پیشین توزیع اپارتمان و زمین برای معلمان مکاتب در این کشور بود که به گفتۀ آموزگاران، این کار در حد یک وعده باقی ماند.

در این حال، هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در کابل روز جهانی معلم را به این قشر جامعه مبارک گفته و افزوده که باید از آموزگاران در این کشور قدردانی شود.

یوناما گفته است: "امروز ما از مقام همه معلم‌ها در سراسر جهان، به خاطر فداکاری الهام بخش‌شان برای نسل‌های آینده، بزرگداشت به عمل می آوریم."

قبل بر این،‌ نمایندۀ ویژه سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد در افغانستان هفته گذشته در دیدار با مقام‌های طالبان دربارۀ حقوق اساسی افغان‌ها برای کار و تحصیل صحبت کرد و خواهان توجه طالبان در این راستا شد.

دیبرا لاینز، رییس یوناما، در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان، همچنین در مورد بحران انسانی، چگونگی کار ملل متحد در افغانستان و رسیدگی به نیازمندی‌های شهروندان این کشور صحبت کرد.

یوناما گفته است که سرپرست وزارت خارجۀ طالبان در این دیدار تاکید کرده که کارمندان زن در مراکز صحی افغانستان دوباره به کار‌شان برگشته اند و "تلاش‌ها در این بخش‌ها جریان دارد."

XS
SM
MD
LG