لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی عفو بین‌الملل از افزایش خشونت‌ها در افغانستان


سازمان عفو بین‌الملل با ابراز نگرانی گفته است که همزمان با گفتگوها میان هیات‌ مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در دوحه، خشونت‌ها در این کشور شدت گرفته است.

این سازمان ناوقت روز جمعه ۲۳ اکتوبر (دوم عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفت که تشدید خشونت‌ها در افغانستان بیشتر از غیرنظامیان قربانی می‌گیرد.

عفو بین‌الملل ماه اکتوبر را مرگباترین ماه برای غیرنظامیان در افغانستان عنوان کرده و گفته است که در جریان هفته‌های اخیر دست‌کم، ۵۰ غیرنظامی در این کشور کشته شده اند.

این سازمان از حملۀ موتر‌بم‌گذاری شده در شهر فیروزکوه و مرکز ولایت غور، اصابت راکت طالبان بر یک منزل مسکونی در فاریاب و حمله هوایی نیروهای افغان بر یک مسجد در تخار یادآوری کرده است.

‎عمر ورایچ، مسوول بخش جنوب آسیا در سازمان عفو بین‌ الملل گفته است: "در حالی که طرف‌ها در مورد صلح صحبت می‌کنند، ما شاهد افزایش خشونت در این ماه بوده‌ایم. غیرنظامیان افغان بیشتر از همه بهای سنگین جنگ را در این کشور پرداخت می‌کنند."

آقای ورایچ همچنان گفته است که هر روز غیرنظامیان در افغانستان کشته می‌شوند و جامعه جهانی باید در این راستا توجه جدی کند.

همچنان سازمان عفو بین‌الملل از طرف‌های درگیر در این کشور خواسته است که باید تمام اقدامات لازم را برای حافظت از غیرنظامیان روی دست گیرند و به قوانین بشردوستانه بین‌المللی احترم بگذارند.

پیش از این وزارت داخلهٔ افغانستان گزارش داده بود که گروه طالبان تنها در جریان ۲۸ روز گذشته بیش از ۱۱۶۰ حمله تهاجمی را بر نظامیان و غیرنظامیان افغان انجام داده اند که تلفات سنگین را به بار آورده است.

طارق آرین سخنگوی این وزارت، روز چهارشنبه ۲۱ اکتوبر (۳۰ میزان) گفت که این حملات طالبان منجر به کشته و زخمی‌شدن بیش از ۵۵۵ غیرنظامی افغان شده است.

XS
SM
MD
LG