لینک های دسترسی

Breaking News

صدای قربانیان جنگ در گفتگوهای صلح افغانستان شنیده شود - عفو بین‌الملل


سازمان عفو بین الملل گفته است که افغان‌های قربانی جنگ باید در جریان گفتگوهای صلح بین دولت افغانستان و طالبان نماینده داشته باشند و به خواسته های آنان برای عدالت توجه شود.

این نهاد بین‌المللی از تیم های مذاکره کننده و میزبانان مذاکرات صلح افغانستان خواست تا قربانیان جنگ و زنان، حضور معنادار در مذاکرات داشته و به حقوق شان در هر نوع معامله‌ای ارج گذاشته شود.

دیوید گریفیتس، آمر دفتر رییس سازمان عفو بین الملل گفت: "هیچ کسی بیش از افغان‌های عادی که مدت زیادی به خاطر درگیری رنج برده اند، صلح نمی خواهد... [طرف‌های مذاکره کننده] باید به اجرای عدالت برای قربانیان و پاسخگویی در مورد نقض جدی حقوق بشر متعهد شوند. مشارکت قربانیان در این گفتگوها یک تضمین حیاتی برای اطمینان از این است که صدای آنان نادیده گرفته نمی شود."

این در حالی است که امیدواری‌ها برای آغاز مذاکرات صلح بین‌الافغانی در شهر دوحۀ قطر افزایش یافته است.

در بیانیه سازمان عفو بین الملل آمده است: "صلح نمی تواند صرفاً به معنای توقف خصومت ها باشد. برای اینکه گذشته دردناک و زخمهای افغانان التیام یابد، قربانیان باید به عدالت دسترسی داشته باشند، و مرتکبان آن نیز پاسخگو باشند. عدم رسیدگی به موارد جدی نقض حقوق بشر از سوی همه طرفهای درگیر نه تنها به قربانیان خیانت است بلکه درگیری های بعدی را نیز تهدید می کند. "

در گذشته نیز شماری از نهادهای مدافع حقوق زنان افغان در نامۀ سرگشاده به طالبان تاکید کرده اند که اجازه نمی‌دهند توانایی، استعداد، حقوق و عزت دختران و پسران افغان بار دیگر قربانی منافع و وضعیت سیاسی شود.

این زنان تاکید کرده اند: "ما مانند اکثریت زنان و مردان افغان، نگران هستیم که اگر دستاوردهای اساسی دو دهه گذشته را حفظ نکنیم، قیمت صلح خیلی سنگین تمام خواهد شد".

سازمان عفو بین الملل همچنین از تیم های مذاکره کننده و طرف های درگیر به ویژه دولت افغانستان خواست تا اطمینان حاصل کنند که پیشرفت های حاصل شده در زمینه حقوق بشر طی دو دهه گذشته به عقب باز نگردد و حقوق بشر همه افغان ها، به ویژه زنان، در قلب هر توافق نهایی قرار گیرد. تمام تلاش ها در زمینه حقوق زنان باید به منظور تحکیم و تقویت بیشتر توانایی زنان در استفاده کامل از حقوق بشر شان باشد.

XS
SM
MD
LG