لینک های دسترسی

Breaking News

موضع طالبان در مذاکرات صلح 'مبهم و نامشخص' است – گزارش


گروه بین‌المللی بحران با نشر گزارشی گفته است که "موضع طالبان راجع به تعدادی از موضوعات اساسی که باید با حکومت افغانستان مورد بحث قرار گیرد مبهم و نا مشخص است".

در این گزارش آمده است که طالبان برای رسیدن به اجماع در بارۀ نظریات راجع به آیندۀ افغانستان، راه درازی را در پیش دارد و باید "دیدگاه سیاسی منسجم برای خود تعریف کنند" و نیز "به سازش در میز مذاکره از خود تمایل نشان دهند".

این در حالی است که قرار است با تکمیل شدن روند رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان، مذاکرات بین‌الافغانی تا چند روز دیگر در دوحه آغاز شود.

گروه بین المللی بحران گفته است که طالبان باید در مذاکرات روشن کنند که چگونه از حقوق زنان و اقلیت ها محافظت شود، چه تغییراتی در ساختار قوای امنیتی افغان بیاید و جنگجویان آن گروه چی نقشی در ساختار امنیتی داشته باشند.

آن‌گونه که حکومت و جامعۀ مدنی در افغانستان همواره به حفظ دستاوردهای دو دهۀ پسین در مذاکرات صلح تاکید دارند، گروه بین‌المللی بحران گفته است که دیدگاه کابل "نسبتاً شفاف" است و تا حد ممکن برای حفظ وضعیت موجود تلاش خواهد کرد.

این در حالی است که محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان روز سه شنبه ۱۱ اگست (۲۱ اسد) با هیات مذاکره کنندۀ دولت در ارگ دیدار و تاکید کرده است که "مذاکره کنندگان دولت جمهوری اسلامی افغانستان با گروه طالبان در مورد صلح پایدار و با عزت که خواست مردم افغانستان است، مذاکره می‌کند."

در گزارش گروه بین‌المللی بحران آمده است که آرمان طالبان در خصوص "رهایی کشور از حضور نیروهای نظامی خارجی و باز تاسیس آنچه که آن‌ها حکومت مشروع اسلامی‌ می‌دانند" وسیع است و فضا برای مذاکرات بین‌الافغانی "تنش‌آلود" است.

گروه بین‌المللی بحران گفته است که با درنظر داشت تصمیم امریکا برای کاهش حضور نظامی در افغانستان "روند از قبل شکنندۀ" صلح در افغانستان "با مخاطرۀ زیادی" همراه است.

بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری در قطر امضا شد، ایالات متحده باید در جریان ۱۳۵ روز پس از امضای این سند شمار نیروهای خود را در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش داده و در جریان ۱۴ماه پس از این توافق، تمام قوای خارجی افغانستان را ترک کنند.

در همین حال، وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا گفته است که با پیشرفت مذاکرات بین‌الافغانی، شمار نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان تا چند ماه دیگر به کمتر از ۵۰۰۰ نفر کاهش خواهد یافت، اما تاکید شده است که خروج قوای امریکایی از افغانستان وابسته به شرایط خواهد بود.

گزارش حاکی است که با وصف آنکه نمایندگان طالبان به جامعۀ جهانی اطمینان داده‌اند که آن گروه در پی ایجاد یک حکومت "همه‌شمول" در افغانستان است، برخی اعضای طالبان ادعا دارند که برای احیای "امارت اسلامی" شبیۀ دهۀ ۱۹۹۰ می‌جنگند که نشانۀ عدم اجماع بر اهداف آن گروه می‌باشد.

همچنین در این گزارش آمده است که بیانات طالبان در رابطه به حقوق زنان و اقلیت‌ها مبهم است و بیشتر در پرتو "عرف‌های محلی و باورهای فرماندهان" آن گروه تعریف می‌شود تا اینکه در یک خط مشی سیاسی کلی تعریف شده باشد.

به منظور تقویت چشم اندازها برای مذاکرات سازنده، گروه بین‌المللی بحران گفته است که طالبان باید از "پیام‌رسانی‌های مربوط به جنگ" فاصله گرفته و خود را برای گفتگوی گسترده‌تر با جوانب دخیل در مذاکرات صلح، به شمول جامعۀ مدنی افغانستان و ادارات بشردوستانه آماده کند.

همچنین، در این گزارش آمده است که حکومت افغانستان از تغییرات رفتاری و گفتاری طالبان و روحیۀ سازش آن گروه قدردانی کند و به آن پاسخ مثبت دهد. گروه بین‌المللی بحران سفارش کرده است که کشورهای خارجی حامی روند صلح افغانستان باید طالبان را ترغیب کنند که مشارکت‌شان را در مذاکرات بر مبنای بحث‌های گستردۀ درونی و بیرونی استوار کنند.

XS
SM
MD
LG