لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل: حکومت افغانستان رهایی زندانیان زن را در اولویت قرار دهد


عکس (آرشیف)
عکس (آرشیف)

همزمان با گسترش کروناویروس در افغانستان سازمان عفو بین‌الملل از حکومت آن کشور خواسته است که رهایی زندانیان زن را باید در اولویت‌ قرار دهد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان دو هفته پیش برای جلوگیری از گسترش کروناویروس فرمان عفو زندانیان را صادر کرد که بر اساس آن تا ده هزار نفر از زندان‌های افغانستان آزاد می‌شوند.

این سازمان با انتقاد از اجرایی نشدن فرمان‌ آقای غنی گفته است که با گذشت چندین روز از صدور این فرمان، "تا اکنون برای رهایی زندانیان زن اقدامی صورت نگرفته است."

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه ۱۰ اپریل (۲۲ حمل) با نشر اعلامیه‌ای هشدار داده است که "گسترش شیوع کروناویروس در افغانستان زندانیان زن و کودکان آنان که در زندان‌ها به سر می‌برند را در معرض خطر قرار داده است."

براج پاتنیک، مسوول بخش جنوب آسیایی این سازمان اقدامات حکومت افغانستان برای مبارزه با کروناویروس در آن کشور را ناکافی عنوان کرده و تاکید کرده است که زندانی‌های زن در افغانستان باید از بند رها و به جاه‌های مصوون انتقال یابند.

این در حالی است که پیش از این مقام‌های افغان گفتند که تا پایان هفته گذشته بیش از ۳۰۰۰ زندانی در ۳۴ ولایت از محابس رها شده اند.

عبدالله زاهد، رییس ادارۀ حقوق و سخنگوی این ریاست هفتهٔ گذشته به صدای امریکا گفته بود که تا اکنون ۸۸ زن از بند رها شده و روند آزادسازی دیگر زندانیان زن جریان دارد.

بر اساس فرمان آقای غنی افرادی بالاتر از ۵۵ ساله، مرتکبین جرایم جنحه – که سه تا پنج سال محکوم به زندان شده اند – افرادی که مدت حبس شان پنج سال باقی مانده، افراد دارای بیماری‌های صعب‌العلاج، زنان و اطفالی که در مراکز سلب استند، شامل این فرمان می‌شوند.

سازمان عفو بین‌الملل در حالی از اجرایی نشدن فرمان رییس جمهور غنی انتقاد کرده است که شمار مبتلایان کروناویروس در افغانستان به ۵۵۵ مورد رسیده و این ویروس به ۲۷ ولایت در آن کشور شیوع کرده است.

بر بنیاد تازه‌ترین معلومات وزارت صحت افغانستان تا اکنون ۳۲ فرد مبتلا به کروناویروس صحت‌یاب شده و ۱۸ نفر دیگر به دلیل مبتلاشدن به این ویروس جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG