لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به نوار صوتی منسوب به امرالله صالح


نوار صوتی ۳۸ ثانیه‌ای منسوب به امرالله صالح، معاون اول رییس جمهور افغانستان که دفتر آقای صالح آن را "جعلی" خوانده است، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده و کاربران افغان نسبت به آن واکنش‌های متفاوتی داشته اند.

بر اساس آنچه در شبکه‌های اجتماعی نشده شده است، در این نوار صوتی به یک مسوول پولیس شاهراه دستور داده می‌شود که متخلفان را در مسیر شاهراه سر بزنند.

ظاهراً این نوار صوتی زمانی ثبت شده است که آقای صالح سرپرست وزارت داخلۀ افغانستان بود. آقای صالح در سال ۱۳۹۷ برای چند هفته سرپرست وزارت امور داخلۀ افغانستان بود، اما پس از پیوستن به تیم انتخاباتی محمد اشرف غنی، از این سمت کنار رفت.

در این نوار صوتی که ادعا شده است صدای آقای صالح است به مسوول پولیس شاهراه گفته می‌شود: "از والی نترس، از وکیل نترس...کسیکه در شاهراه ایستاد نکرد برایت، بزن کله‌اش را بریدگی بیار به دفترم، مه مسوولیت می‌گیرم."

با آنکه دفتر آقای صالح نوار نشر شده در شبکه‌های اجتماعی را جعلی خوانده است، خود وی بدون اشاره به این نوار، کارکردهایش را در زمانی که سرپرست وزارت داخله بود، در یک پیام طولانی فیسبوک بر شمرده است.

نشر این نوار صوتی در شبکه‌های اجتماعی واکنش متفاوت کاربران را در پی داشته است، شماری از آقای صالح تمجید کرده و برخی هم صدور چنین دستور را "محکمۀ صحرایی" خوانده و استدلال کرده اند که بدون حکم محکمه هیچ فرد یا مقامی صلاحیت چنین فرمان و عمل را ندارد.

امرالله صالح در زمان چند هفته سرپرستی وزارت داخلۀ افغانستان، کارکردهای خبرسازی داشت که یکی آن صلاحیت دادن شلیک به پولیس بود تا در هنگام دستگیری یا تعقیب مجرمان و جنایتکاران اگر ضرورت بی‌افتد شلیک کنند. در آن زمان نیز منتقدان این فرمان آقای صالح را نقد کرده بودند.

XS
SM
MD
LG