لینک های دسترسی

Breaking News

تحلیگران: اسلام آباد در مقابل کابل متخاصم تر خواهد شد


رئیس جمهور و رئیس اجرائیه هر دو پاکستان را عامل حملات اخیر در کابل عنوان کردند.
رئیس جمهور و رئیس اجرائیه هر دو پاکستان را عامل حملات اخیر در کابل عنوان کردند.

بعد از موقف گیری های شدید رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان در قبال پاکستان، تعدادی از کارشناسان استدلال می کنند که اسلام آباد احتمالا نسبت به گذشته در مقابل کابل "جدی تر و با خشونت بیشتر" عمل کند.

عبدالقدیر فطرت، رئیس پیشین بانک مرکزی افغانستان، می گوید که اظهارات مقامات افغانستان همیشه بدون استراتیژی مشخص با نوسانات همراه بوده و اظهارات اخیر رهبران افغانستان سبب خواهد شد تا اسلام آباد فعالیت های تخریبی اش را در برابر کابل" چندین برابر افزایش" دهد.

آقای فطرت به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "پاکستان شاید فشار های خود را بالای افغانستان چندین برابر افزایش دهد. پاکستان منتظر است که از افغانستان چه آواز بر می خیزد."

به گفتۀ آقای فطرت، اگر حکومت، پارلمان و مردم افغانستان در عقب رئیس جمهور ایستاد شوند، پاکستان را تحریم کنند، در چنین حالت، اسلام آباد "دست به عقب نشینی" خواهد زد، در غیر آن حملات خود را از طریق "دهشت افگنان" در افغانستان افزایش خواهد داد.

صلاح الدین سعیدی، پژوهشگر مسایل افغانستان مقیم لندن، نیز در مصاحبه با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که با در نظر داشت امکانات پاکستان در قسمت در اختیار داشتن دهشت افگنان بین المللی، اسلام آباد به سیاست های همیشگی اش در قبال افغانستان ادامه خواهد داد.

آقای سعیدی گفت "پاکستان وسیلۀ {دهشت افگنان} را که در دست دارد و توسط آن افغانستان و جهان را فشار می دهد به آسانی آنرا از دست نخواهد داد و بحران پیشرو است."

جان آغا اقبال، یک دیپلومات پیشین افغانستان مقیم ایالات متحده نیز به این باور است که اظهارات رهبران افغان موجب خواهد شد تا پاکستان با استفاده از طالبان، در گسترش نا امنی ها، فعال تر شود.

به گفتۀ آقای اقبال، استراتیژی که پاکستان از سال های گذشته روی دست دارد، از طریق طالبان و افزایش حملات انتحاری نه تنها در مناطق جنوب و جنوب شرق، بلکه در شمال و شمال شرق افغانستان تلاش خواهد کرد تا امتیازات بیشتر به دست بیاورد.

اظهارات رهبران افغانستان در قبال پاکستان

بعد از واقعات خونین و پی در پی کابل که ده ها کشته و صد ها زخمی بر جا گذاشت، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان برای اولین بار به صورت واضح اعلام کرد که چنین حملات در پاکستان طراحی می شود در افغانستان عملی می گردد.

آقای غنی گفت "حوادث دو ماه اخیر به صورت عام و چند روز اخیر به صورت خاص نشان داد که هنوز لانه های انتحاری و فابریکه های ساخت بم های که مردم بی گناه ما را به خاک و خون می کشاند، مثل گذشته در آن کشور {پاکستان} فعال است."

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان، نیز به وضحات اعلام کرد که سیاست کابل در مقابل اسلام آباد مورد تجدید نظر قرار بگیرد.

آقای عبدالله گفت " امروز همۀ ما می دانیم که حملات دهشت افگنی که صورت گرفته، عاملان اصلی آن، آنها های که طرح می ریزند، آنها که حملات را آماده ساختند و عملی کردند، هیچ جای شک نیست که آنان در جمهوری اسلامی پاکستان استند."

حملات اخیر کابل مذاکرات صلح با طالبان را نیز تحت شعاع قرار داده است. شماری از کارشناسان به شمول فطرت به این باور اند که مذاکرات باید با پاکستان صورت گیرد، نه طالبان.

به گفتۀ آقای فطرت، روند مذاکرات با پاکستان در ۱۴ سال گذشته، اشتباه بود، و مذاکرات باید با پاکستان صورت بگیرد، زیرا به گفتۀ او پاکستان "حامی اصلی دهشت افگنان در افغانستان و منطقه است."

رئیس جمهور در آخرین اظهارات نا وفت شب گذشته از طریق صفحۀ تویتر خود اعلام کرد که روابط افغانستان با پاکستان بر اساس منافع ملی است، ولی اگر کشتن مردم افغانستان ادامه یابد، معنی روابط از بین خواهد رفت.

محمد اشرف غنی همچنین گفته است که کشورش خواهان صلح است، ولی از قلمرو پاکستان علیه افغانستان اعلام جنگ شده است.

با در نظر داشت اظهارات اخیر رهبران افغانستان در مقابل پاکستان، تعدادی از تحلیلگران حالا به این باورند که موقف کابل در برابر اسلام آباد مثل گذشته از موقف نرمش و مفاهمه نخواهد بود، بلکه تنش های بیشتر میان دو کشور به میان خواهد آمد، مگر اینکه پاکستان در مقابل افغانستان تغییر پالیسی داده و از حمایت طالبان و گسترش نا امنی در افغانستان دست بکشد، ادعای که پاکستان همواره آنرا رد کرده است.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG