لینک های دسترسی

Breaking News

تقویم‌ انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان‌ تا سه روز دیگر اعلام میشود


کمیسیون انتخابات افغانستان، اعلام کرد که جدول زمان بندی انتخابات ریاست جمهوری در حال آماده شدن است و قرار است تا سه روز دیگر همگانی شود.

رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان، امروز شنبه (۱۹ عقرب) در یک کنفرانس خبری گفت که کار برای آماده شدن، جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست جمهوری ادامه دارد و عنقریب اعلام خواهد شد.

عبدالبدیع صیاد، گفت که جدول زمان بندی انتخابات ریاست جمهوری بر بنیاد قانون باید، ۱۲۰ روز پیش از برگزاری انتخابات اعلام شود که هنوز این کمیسیون، پنچ ماه فرصت دارد.

آقای صیاد افزود "برای کارمندان تخنیکی وظیفه سپرده بودیم تا پایان امروز "شنبه"جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست جمهوری را آماده کنند اما به دلیل مصروفیت های زیاد نتوانسته اند این کار را انجام دهند هنوز فرصت داریم جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست جمهوری در حال آماده شدن است و قرار است تا دو ـ سه روز دیگر به نشر برسد".

پیشتر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته بود که انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ ماه حمل سال ۱۳۹۸ هجری ـ خورشیدی، برگزار خواهد شد.

همزمان با انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، قرار است انتخابات شوراهای ولایتی،شورای ولسوالی ها و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی نیز برگزار شوند.

آقای صیاد، در این کنفرانس گفت که هنوز مشکلات تخنیکی انتخابات شورای ولسوالی ها و حوزه بندی انتخابات پارلمانی در ولایت غزنی حل ناشده باقی مانده است.

رییس کمیسیون انتخابات افغانستان از حکومت خواست تا مشکلات در حوزه بندی انتخابات پارلمانی غزنی و انتخابات شورای ولسوالی ها را هر چه زودتر حل کند.

هرچند، تاکنون، جدول زمانبندی این انتخابات اعلام نشده است، اما به شمول محمد اشرف غنی، رییس جمهور فعلی افغانستان، برخی از چهره ها و رهبران احزاب و جریان های سیاسی، نامزدی شان را در این انتخابات به گونه یی اعلام کرده اند.

ایتلاف بزرگ ملی افغانستان که از سوی عطا محمد نور، رییس اجراییوی حزب جمعیت اسلامی،‌ عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری و محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه ایجاد شده است، به روز پنجشبه اعلام کرد که تکت انتخاباتی این ایتلاف با ترکیب هشت تن، برای رقابت های ریاست جمهوری وارد میدان خواهد شد.

اما، کمیسیون انتخابات افغانستان می‌گوید که قانون اساسی افغانستان در این باره وضاحت دارد و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری،‌ نمی توانند که بیشتر از دو معاون داشته باشند.

در تکت انتخاباتی ایتلاف بزرگ ملی افغانستان، برای رییس جمهور و رییس اجراییه، سه ـ سه معاون پیش بینی شده است.

XS
SM
MD
LG