لینک های دسترسی

Breaking News

نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه برای دو هفته تاخیر شد


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به روز شنبه در کابل اعلام کرد که نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی افغانستان به دلایل مشکلات پیش آمده در روند کاری، اعلام نتایج ابتدایی را برای دو هفته به تاخیر افتاده است.

از سوی دیگر نهادهای ناظر انتخاباتی افغانستان ، نیروهای امنیتی کشور را به مداخله مستقیم در روند انتخابات متهم نموده گفتند که به ناظران این نهادها اجازه ندادند تا بهمراکز رایدهی حضور یافته از روند انتخابات نظارت نمایند .

سید حفیظ الله هاشمی ، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات روز شنبه دریک نشست خبری در کابل گفت که کمیسیون به دلایل بروز برخی مشکلات چون انتقال مواد حساس انتخاباتی، بالا بودن میزان شکایات و اعتراضات و پیچیده بودن تفکیک رای پاک از ناپاک تصمیم گرفت که نتایج ابتدایه انتخابات پارلمانی ولایات را به تاریخ دوم قوس و نتایج ابتداییه کابل را به تاریخ دهم قوس اعلام کند.

آقای هاشمی در مورد گفت " قبلا اعلام شده بود که اعلان نتایج ابتدایه ۱۹ عقرب بود و این تاریخ بنا به بعضی مشکلات که در روند بود و نیاز به تصفیه و انتقالات از ولایات و ولسوالی ها به مرکز سبب شد که این انتخابات همه ولایات بدون کابل به ۲ قوس و ولایت کابل به ۱۰ قوس تغییر کرد . "

سخنگوی کمیسیون انتخابات،درمورد انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان همچنین گفت که از جمله ۵۰۷۴ مرکز درسراسر افغانستان، ۴۸۱۲مرکز رایدهی باز بود و تنها ۲۶۱ مرکز در روز انتخابات به روی رایدهند گان بسته بود.

کمیسیون انتخابات افغانستان در روز های اخیر به خاطر با اعتبار شناختن آرای که بدون باییومتریک به صندوق های رای ربخته شده اند و همچنان تفکیک رای پاک از نا پاک ، تحت فشار قرار دارد.

اما به گفتۀ آقای هاشمی، کمیسیون انتخابات "به تمامی نارسایی های انتخابات پارلمانی" به تاکید کرد که "کسانی که درین انتخابات -که یک پروسه ملی است-غفلت وظیفوی کرده اند، مطابق قانون مجازات می شوند."

شکایت ناظران انتخاباتی

در همین حال، ه شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی روز شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک در کابل ادعا کردند که نیروهای امنیتی افغانستان در روند انتخابات به گونه ای مستقیم دخالت کرده اند و به ناظران این نهادهااجازه ورود به مراکز رایدهی را نداده اند.

صغرا سعادت،سخنگوی بنیاد شفاف انتخابات،در این نشست مشترک نهادهای جامعه مدنی گفت که نیروهای امنیتی بخصوص پولیس ملی در روز انتخابات"بالای سر رایدهندگان ایستاده" و آنانرا وادار به رای دادنبه نفع یک کاندید مشخص می کردند و به گفتۀ خانم سعادت،درین زمینه "اسناد و مدارک موثق" در دسترس می باشد.

خانم سعادت افزود "در روز انتخابات ۲۸، ۲۹ و ۵ عقرب در کندهار نیروهای امنیتی به اشکال مختلف در پروسه انتخابات دخالت های خود را داشتند--از جمله در خیلی از مراکز و محلات رایدهی، اجازه ندادند به ناظرین ما که بروند نظارت خود را داشته باشند."

این نهادهای ناظر انتخاباتی وجامعه مدنی ، تمدید انتخاباتبرای روز دوم را خلاف قانون خوانده ادعا کردند که همین تمدید برای روز دوم انتخاباتسبب تقلب و بی نظمی های فراوان درین روند شده است .

اما مقامات وزارت داخلۀ افغانستان تا حال در مورد این ادعای نهاد های ناظر انتخاباتی افغانستان تبصره نکرده اند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG