لینک های دسترسی

Breaking News

معترضان در ایران اعتصاب ملی سه روزه را آغاز کردند


معترضان ضد حکومت ایران از دوکانداران سراسر آن کشور خواسته اند برای سه روز کار و بار شان را مسدود کنند تا حکومت اصلاحات را به وجود بیاورد
معترضان ضد حکومت ایران از دوکانداران سراسر آن کشور خواسته اند برای سه روز کار و بار شان را مسدود کنند تا حکومت اصلاحات را به وجود بیاورد

در ادامهٔ موجی از اعتراضات ضد حکومتی،‌ معترضان در ایران روز دوشنبه پنجم دسمبر (۱۴ قوس) اعتصاب ملی سه روزه را در آن کشور آغاز کردند، اعتراضاتی که پس از مرگ مهسا امینی، زن ۲۲ ساله‌ٔ کرد، در آن کشور آغاز شد.

معترضان از مالکان دوکان‌ها در سراسر ایران خواستند تا کار و بار شان را تا روز چهار شنبه مسدود نگهدارند تا حکومت اصلاحات را در آن کشور به وجود بیاورد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز،‌ ویدیوهای که روز دوشنبه در رسانه‌های اجتماعی نشر شد، نشان می‌دهد که دوکان‌ها و مناطق تجارتی در چندین شهر از جمله تهران،‌ پایتخت ایران، کرج، اسفهان،‌ مشهد، تبریز و شیراز مسدود بودند.

خبرگزاری اسوشیتیدپرس گزارش داده است که نزدیک به یک-سوم حصهٔ دوکان‌ها در بازار بزرگ تهران مسدود بود.

در همین حال، شاهدان گفته اند که پولیس ضد شورش روز دوشنبه در تهران حضور گسترده داشت.

در واکنش به این اقدام معترضان، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوهٔ قضاییهٔ ایران، دستور دستگیری هر فردی را داده است که دوکانداران را به مسدود کردن کار و بار شان ترغیب می‌کند.

اعتصاب ملی سه روزه در حالی در ایران راه اندازی شده است که در مورد سرنوشت پولیس گشت ارشاد ایران هنوز هم گزارش‌های ضد و نقیض نشر شده است.

ایسنا، خبرگزاری نیمه رسمی ایران، روز شنبه از قول محمد جعفر منتظری، لوی سارنوال ایران، گزارش داد که پولیس گشت ارشاد آن کشور "تعطیل" شده است.

اما فعالان در مورد لغو پولیس گشت ارشاد شک و تردید دارند. در عین حال، العالم،‌رسانهٔ دولتی ایران،‌ ناوقت یک‌شنبه به وقت محل گزارش داد،‌ بخشی قوهٔ قضایيه‌ای که منتظری به آن تعلق دارد، بر پوليس گشت ارشاد، نظارت ندارد.

مقام‌های حکومت ایران تا حالا در مورد لغو و یا ادامهٔ فعالیت پولیس گشت ارشاد تبصره نکرده اند.

اما خبرگزاری اسوشیتیدپرس گزارش داده است که شهرهای ایران در هفته‌‌های اخیر شاهد کاهش حضور پولیس گشت ارشاد در آن کشور بوده است. بر اساس این گزارش،‌ زنان حالا بیشتر بدون حجاب در جاده‌های شهرهای آن کشور گشت و گذار می‌کنند.

پولیس گشت ارشاد ایران که در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور اسبق ایران، ایجاد شد، وظیفه دارد تا رعایت حجاب زنان در آن کشور را نظارت کند.

ایران پس از مرگ مهسا امینی به تاریخ ۱۶ سپتمبر، شاهد تظاهرات گسترده بوده است، تظاهراتی که از سوی حکومت ایران به شدت سرکوب شده است و در این مدت، ۴۷۱ معترض از سوی نیروهای امنیتی ایران کشته شده اند. این اعتراضات،‌ یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که رهبری ایران پس از انقلاب ۱۹۷۹ میلادی با آن مواجه شده است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های رویترز، اسوشیتیدپرس و فرانس پرس گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG