لینک های دسترسی

Breaking News

فیضی: موافقتنامه را زیر فشار امریکا امضأ نمی کنیم


سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان ایالات متحده را متهم می کند که عناصر حکومت افغانستان را زیر فشار گرفته تا موافقتنامۀ دوجانبۀ امنیتی را با امریکا امضأ کنند.

ایمل فیضی، سخنگوی رئیس جمهور حامد کرزی به خبررسانی رویترز گفته است "بدون شک عدۀ اعضای حکومت افغانستان زیر فشار امریکا قرار گرفته اند. اما اعمال فشار نتیجۀ نخواهد داد."

سرنوشت این قرارداد امنیتی ماه گذشته زمانی با ابهام مواجه شد که رئیس جمهور حامد کرزی گفت تنها در صورت پذیرش شرایط تازه اش، و آنهم پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آنرا امضأ خواهد کرد.

رویترز از آقای فیضی نقل قول می کند در صورتی که واشنگتن به این سنجش باشد که با ورود فشار بر اعضای کابینه می تواند آقای کرزی را قانع به امضأی سند امنیتی کند، چنین سنجش "اشتباه" می باشد.

اما سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نام افرادی را مشخص نساخت که به گفتۀ او "زیر فشار امریکا" قرار گرفته اند.

رئیس جمهور حامد کزی افغانستان پیشنهادات وزیر خارجه و منشی عمومی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی را رد کرده که گویا یک عضو کابینه (وزیر دفاع یا خارجه) می تواند این سند را امضأ کند.

کارل لفن، سناتور ارشد دموکرات ها روز گذدشته در نامۀ به رئیس جمهور اوباما پافشاری کرده تا اصرار بر امضأی این موافقتنامه را کاهش دهد و منتظر رهبر آیندۀ افغانستان باشد.

مقامهای امریکایی تا هنوز در مورد اتهامات تازۀ کابل، مبنی بر اعمال فشار بر آنها، ابراز نظر نکرده اند، اما از زمان اتخاذ این موقف رئیس جمهور کرزی، چند مقام ارشد امریکایی، به شمول مشاور امنیتی ملی، به افغانستان سفر کرده اند.
XS
SM
MD
LG