لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ از ائتلاف جمعیت و جنبش نگران نیست


سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تماس این دو حزب را که پیشینۀ تقابل با هم را داشته اند، نشانۀ ظرفیت فضای سیاسی افغانستان خواند
سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تماس این دو حزب را که پیشینۀ تقابل با هم را داشته اند، نشانۀ ظرفیت فضای سیاسی افغانستان خواند

در پی نشر گزارش‌ها مبنی بر گفتگو‌ها میان رهبران احزاب جمعیت و جنبش در افغانستان، یک سخنگوی ارگ می‌گوید که حکومت از این تماس‌ها نگرانی ندارد.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، در صحبت با صدای امریکا گفت "فضای افغانستان یک فضای باز سیاسی است. هرجریان که با جریان دیگری هم فکری و همکاری داشته باشد می توانند در چارچوب قانون اساسی با هم کار کنند".

مقام‌های احزاب جنبش و جمعیت هدف از مذاکرات این دو حزب را که پیشینۀ رویارویی و تقابل با هم را داشته اند، تشکیل ائتلاف جدید برای حل بحران سیاسی در افغانستان عنوان کرده اند.

بشیراحمد ته‌ینج سخنگوی حزب جنبش اسلامی گفت که "برخوردهای دوگانۀ" رئیس جمهور محمد اشرف غنی با اطرافیانش، "غصب و در نظر نگرفتن تقسیم پنجاه درصدی قدرت در حکومت" و "حرص رئیس جمهور" سبب شده است تا متحدان سیاسی اش به حاشیه رانده شوند.

آقای ته‌ینج در صحبت با صدای امریکا ادعا کرد که برخی افراد در حکومت وحدت ملی با طالبان و داعش همکاری می‌کنند، اما او از فرد مشخصی نام نبرد.

منیر احمد فرهاد، سخنگوی والی بلخ، نیز تایید می‌کند که هواداران آقای نور خواستار برقراری تماس و مذاکرات میان رهبران احزاب جمعیت و جنبش شده اند.

آقای فرهاد به صدای امریکاگفت "تقاضا از طرف هواخواهان دو حزب یعنی ازطرف جوانان دو حزب صورت گرفته است که باید این دو طرف یعنی معاون صاحب اول و جناب والی صاحب بلخ باید دیداری داشته باشند تا هنوز تصمیم در مورد این نشست و دیدار نهایی نشده است".

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان که در قضیۀ لت و کوب، بازداشت خودسرانه و تجاوز جنسی بر احمد ایشچی دخیل دانسته شده است، چندین بار از انحصار قدرت از سوی رئیس جمهور غنی شکوه و گلایه کرده است.

همچنان، عطا محمد نور، از چندی به اینسو با رئیس جمهور غنی چانه زنی دارد. هرچند ریاست جمهوری افغانستان رسماً از چنین تماس‌ها چیزی نگفته است، سخنگوی آقای نور می‌گوید که مذاکرات میان والی بلخ و رئیس جمهور با بن بست مواجه نشده، اما کمی بطی و به آهستگی به پیش می رود.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG