لینک های دسترسی

Breaking News

آذربایجان و ارمنستان برای عادی سازی روابط در واشنگتن گفتگو می‌کنند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

ایروان روز شنبه ۲۹ اپریل (نهم ثور) پس از هفته ها تشدید تنش‌ها بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ، اعلام کرد که ارمنستان و آذربایجان روز یکشنبه دور جدیدی از مذاکرات را برای عادی سازی روابط بین دو کشور در واشنگتن برگزار خواهند کرد.

آنی بادالیان، سخنگوی وزارت خارجهٔ ارمنستان گفت: "ارارت میرزویان، وزیر خارجهٔ ارمنستان از ۳۰ اپریل برای یک سفر کاری در واشنگتن دی سی خواهد بود. دور بعدی مذاکرات برای عادی سازی روابط بین ارمنستان و آذربایجان برنامه ریزی شده است."

اما آدربایجان تاکنون به گونهٔ رسمی این مذاکرات را تایید نکرده است.

آذربایجان و ارمنستان در سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۲۰ دوبار روی کنترول منطقهٔ قره‌باغ با هم جنگیدند. جنگ شش هفته‌ای سال ۲۰۲۰ جان بیش از ۶۵۰۰ تن از نیروهای امنیتی دو جانب را گرفت و سر انجام، به میانجی‌گری مسکو و استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه در ساحه، پایان یافت.

با وجود سال ها تلاش برای میانجیگری بین آنها، ارمنستان و آذربایجان هنوز به یک توافق صلح دست نیافته اند تا مسایل چون تعیین مرزها و بازگرداندن زندانیان را حل کند.

تنش‌ها در منطقه قره باغ پس از آن تشدید شد که آذربایجان یکشنبه گذشته یک پوستهٔ تلاشی جدید را در دهلیز لاچین ایجاد کرد. ارمنستان این اقدام آذربایجان را نقض فاحش آتش‌بس ۲۰۲۰ خوانده است.

دهلیز لاچین تنها جادهٔ است که قره باغ را با ارمنستان وصل می‌کند. این جاده توسط نیروهای آذری مسدود شده است که به گفتهٔ ارمنستان منجر به یک بحران بشری در این منطقه شده و هدف آن بیرون راندن ارمنی‌تباران از قره باغ است. اما باکو این ادعاها را رد کرده است.

در همین حال انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز شنبه در گفت‌وگو با نیکول پاشینیان، صدراعظم ارمنستان، بر اهمیت مذاکرات صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید کرد.

بر اساس این بیانیه وزارت خارجهٔ امریکا، بلینکن بار دیگر تاکید کرد که "گفتگوی مستقیم و دپلوماسی" تنها راه صلح پایدار در قفقاز جنوبی است. او از تعهد صدراعظم ارمنستان به روند صلح قدردانی کرد.

پاشینیان و الهام علیوف، رییس جمهور آذربایجان، چندین دور مذاکرات صلح را به میانجیگری اتحادیه اروپا و ایالات متحده برگزار کرده اند.

پاشینیان پیش از این به پیشرفت‌هایی در روند صلح اشاره کرده، اما گفته است که "مشکلات اساسی" همچنان باقی است، زیرا "آذربایجان در تلاش است تا ادعاهای ارضی را مطرح کند که خط سرخ برای ارمنستان است".

ارمنستان نیروهای آذری را به اشغال حدود ۱۵۰ کیلومتر مربع خاک این کشور در امتداد مرز مشترک پس از جنگ ۲۰۲۰ متهم می‌کند.

جدایی طلبان قومی ارمنی در قره باغ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، از آذربایجان جدا شدند که منجر به درگیری و کشته ۳۰هزار نفر در این دوکشور شد.

اگرچه این منطقه در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود، اما اکثریت جمعیت قره‌باغ ارمنی استند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG