لینک های دسترسی

Breaking News

ارمنستان از 'نسل‌کشی' ارمنی‌تباران در قره‌باغ ابراز نگرانی کرد


کاروان نیروهای حافظ صلح روسیه در قره‌باغ
کاروان نیروهای حافظ صلح روسیه در قره‌باغ

حکومت ارمنستان با انتقاد از نقش نیروهای حافظ صلح روسیه در قره‌باغ گفته است که به خاطر جلوگیری از "نسل‌کشی" ارمنی‌تباران در این ساحه، بایداز جامعهٔ بین‌المللی کمک خواسته شود.

آذربایجان و ارمنستان در سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۲۰ دوبار روی کنترول منطقهٔ قره‌باغ با هم جنگیدند. جنگ شش هفته‌ای سال ۲۰۲۰ جان بیش از ۶۵۰۰ تن از نیروهای امنیتی از هر دو جانب را گرفت و سر انجام، به میانجی‌گری روسیه و استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه در ساحه پایان یافت.

مقام‌های ارمنی گفته اند که سد کردن یگانه راه متصل میان مناطق جدایی‌طلب ارمنی‌تبار قره‌باغ و ارمنستان توسط آذربایجان، منجر به بحران بشری در قره‌باغ شده است.

نیکول پاشینیان، صدر اعظم ارمنستان روز پنجشنبه ۱۶ مارچ (۲۵ حوت) در جلسهٔ کابینهٔ آن کشور گفت: "رهبری سیاسی-نظامی آذربایجان برای تصفیه قومی و یک نسل‌کشی در قره‌باغ آمادگی می‌گیرد."

با اینحال، آذربایجان این اتهامات را رد کرده است.

پاشینیان گفت: "نیروهای حافظ صلح روسیه، تضمین کنندهٔ امنیت جمعیت ساکن در قره‌باغ اند و اگر آنان امنیت را تامین کرده نمی‌توانند، باید به شورای امنیت ملل متحد رو بیاورند تا از نسل‌کشی جلوگیری شود."

صدر اعظم ارمنستان گفته است که به وزیر خارجهٔ حکومتش دستور داده است تا "در چارچوب کاری ملل متحد...میکانیزم بین‌المللی را برای جلوگیری از نسل‌کشی" در قره‌باغ راه اندازی کند.

پاشینیان گفت که ارمنستان همچنان با کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهندگان در مورد برگشت ارمنی‌ها به ساحات اصلی شان در قره‌باغ و ساحات اطراف آن، صحبت‌ها را آغاز خواهد کرد.

اکثریت جمعیت قره‌باغ ارمنی اند، اما این ساحه به گونۀ کامل در داخل خاک آذربایجان موقعیت دارد.

XS
SM
MD
LG