لینک های دسترسی

Breaking News

۸۱۸ میلیون دانش‌آموز در جهان به امکانات صحی دسترسی ندارند


در آستانۀ بازگشایی مکاتب در برخی کشورهای جهان، سازمان جهانی صحت می‌گوید که در حدود ۸۱۸ میلیون کودکان امکانات ابتدایی شستن دست‌ها را در مکاتب ندارند.

سازمان جهانی صحت و دفتر حمایت از کودکان ملل متحد در اعلامیۀ مشترک امروز پنجشنبه ۱۳ اگست (۲۳ اسد) اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۴۳ درصد دانش‌آموزان مکاتب در سراسر جهان جهت شستن دست‌ها به آب و صابون دسترسی نداشتند.

در اعلامیه گفته شده که ۳۵۵ میلیون کودک، دانش‌آموزان مکاتبی بوده که به آب دسترسی داشته؛ اما صابون نداشته و ۴۶۲ میلیون دیگر دانش‌آموزان مکاتبی بوده اند که هیچ امکانات شستن دست‌ها را نداشته اند.

این اداره‌ها تهیۀ امکانات بهداشتی را برای ادامۀ فعالیت مکاتب در جریان گسترش بیماری کووید۱۹ یک شرط اساسی دانسته اند.

هنریتا فور، رییس اجرایی یونیسف گفته است: "ما باید به آموزش و یادگیری اطفال اولویت بدهیم. یعنی باید اطمینان حاصل کنیم که مکاتب برای بازگشایی مصوون هستند و به آب آشامیدنی پاک، امکانات شستشوی دست و فاضلاب مصوون دسترسی دارند".

این دو نهاد جهانی، نبود امکانات شستشوی دست‌ها را برای ۸۱۸ میلیون کودک نگران‌کننده خوانده و گفته اند که این مساله آنان را در معرض خطر شدید ابتلا به کووید۱۹ و دیگر امراض ساری قرار می‌دهد.

اعلامیه گفته است، حکومت‌هایی که در تلاش کنترول بیماری کووید۱۹ استند، میان تطبیق تدابیر صحی و تاثیرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از قرنطینه، باید توازن ایجاد کنند.

تدروس ادهانوم گیبریاسوس، رییس سازمان جهانی صحت گفته است: "دسترسی به خدمات آب، فاضلاب و بهداشت برای پیش‌گیری و کنترول موثر بیماری‌ها در تمامی اماکن به شمول مکاتب ضروری است. نقطه تمرکز اصلی استراتیژی‌های حکومت‌ها برای بازگشایی مصوون مکاتب در حین همه گیری جهانی کووید۱۹ نیز باید همین موضوع باشد".

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که قرار است دروس حضوری مکاتب دولتی در افغانستان، تا یک هفتۀ دیگر به شکل تدریجی آغاز شود.

مقامات معارف افغانستان می‌گویند که مکاتب خصوصی باید تسهیلات بهداشتی و نکات صحی را رعایت کنند؛ اما در مکاتب دولتی به دلیل کثرت دانش‌آموزان ممکن در تطبیق برخی نکات صحی مشکلات ایجاد شود و از همین‌رو دروس حضوری صنوف ۱۱ و ۱۲ به شکل آزمایشی یک ماه جریان خواهد داشت.

نوریه نزهت نجرابی، سخنگوی وزارت معارف افغانستان به صدای امریکا گفت که این وزارت در بخش تهیه آب و صابون برای دانش‌آموزان تمامی امکانات خود را به کار می‌گیرد و از سایر موسسات نیز خواهان همکاری است.

XS
SM
MD
LG