لینک های دسترسی

Breaking News

سه واقعۀ جدید پولیو در جنوب افغانستان ثبت شد


مقام‌های برنامۀ محو پولیو در وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گویند که سه کودک به تازگی در جنوب افغانستان به پولیو (فلج کودکان) مبتلا شده اند.

این کودکان در ولسوالی‌های باغران هلمند، ژیری قندهار و شهید حساس ارزگان زیست دارند؛ ساحاتی که به گفتۀ مقام‌ها از تطبیق کمپاین واکسین پولیو بازمانده اند.

داکتر عبدالقیوم پخلا، رییس مرکز اقدامات اضطراری مبارزه با پولیو در حوزۀ جنوب روز چهارشنبه ۱۲ اگست (۲۲ اسد) به صدای امریکا گفت: "در قندهار کودک یک ساله، در ارزگان طفل یازده ماهه و در هلمند نیز یک پسر ۱۵ ماهه به بیماری پولیو مبتلا شده اند".

به گفتۀ آقای پخلا، از یک‌ونیم سال گذشته به این طرف کمپاین محو پولیو در مناطق تحت تسلط طالبان در ولسوالی‌های باغران هلمند و شهید حساس ارزگان راه‌اندازی نشده است.

سید کمال شاه، سخنگوی ادارۀ حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) به صدای امریکا گفت که تطبیق‌نشدن کمپاین‌های محو پولیو و ثبت واقعات جدید نشان می‌دهد که سلامتی کودکان افغان با تهدید جدی مواجه است.

او گفت: "خانواده‌ها به کمپاین‌های ضد پولیو که آغاز می‌شود، توجه کنند و کودکان شان را در برابر این بیماری خطرناک وقایه کنند. واقعات مثبت افزایش می‌یابد و سلامتی هزاران کودک را تهدید می‌کند".

از یک‌ونیم سال گذشته به این طرف برای کودکان ولایات جنوبی واکسین پولیو تطبیق نشده است و در شش ماه گذشته گسترش کروناویروس نیز بر آن تاثیرات منفی گذاشته است.

تطبیق واکسین پولیو برای یک‌ونیم میلیون کودک در این حوزه هدف تعیین شده است. اکنون وزارت صحت عامه برای آغاز کمپاین واکسین پولیو به روز شنبۀ آینده در قندهار و برخی ولایات جنوبی آمادگی می‌گیرد.

داکتر پخلا گفت که این کمپاین در دو ولسوالی‌ قندهار برای چهار روز راه‌اندازی می‌شود و نزدیک به صدهزار کودک در برابر پولیو وقایه خواهند شد.

او گفت: "با درنظرداشت تدابیر جدی در برابر بیماری کرونا، ما کمپاین نخست را در پنجوایی و دند قندهار آغاز می‌کنیم و سپس گام به گام به ساحات دیگر گسترش می‌دهیم".

از آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی به این طرف، شمار واقعات مثبت پولیو در افغانستان به ۳۷ رسیده که از این میان ۲۶ مورد آن مربوط ولایات جنوبی است. ۱۱ واقعه در هلمند، هشت در قندهار، سه در ارزگان و یک واقعه نیز در نیمروز تثبیت شده است.

این در حالی است که در ۱۲ ماه سال ۲۰۱۹ میلادی در سراسر افغانستان ۲۹ واقعه مثبت پولیو ثبت شده بود.

XS
SM
MD
LG