لینک های دسترسی

Breaking News

آیا فناوری هوش مصنوعی جایگزین شغل انسان‌ها خواهد شد؟


توانایی‌های رو به رشد هوش مصنوعی و چگونگی تاثیر آن بر مشاغل و نحوه زندگی مردم بسیاری از ناظران را متعجب کرده است.

در دنیایی که اکنون می‌توان مقالات امتحانات دانش‌آموزان را با هوش مصنوعی نوشت و نقاشی‌ها را می‌ توان تنها با بیان کلمات ترسیم کرد، تاثیر این فناوری جدید در جوامع در حال احساس شدن و باعث برانگیختن تعجب و نگرانی شده است.

در حالی که هوش مصنوعی هنوز در زندگی روزمره فراگیر نشده است، غوغای آنچه که می تواند يك ''زمین لرزه اقتصادی'' باشد، قوی‌تر می شود.

گری ماركس، نویسنده و مجری پادکست انسان در برابر ماشین و استاد بازنشسته روانشناسی و علوم عصبی در دانشگاه نيويارك، به شرکت اوبر کمک کرد تا این فناوری به سرعت در حال توسعه را بپذیرد.

او می‌گوید که تاثیر اقتصادی هوش مصنوعی در حال حاضر محدود است، اگرچه برخی از مشاغل قبلاً توسط این فناوری تهدید شده‌ اند، مانند انیماتورهای تجارتی برای بازی‌های الکترونیکی.

گری مارکس به صدای امریکا گفت: "فکر می کنم به همان سرعتی که برخی از مردم در مورد آن صحبت کرده بودند، ما شاهد جایگزینی مشاغل فزيكى نخواهیم بود. بنابر این، ما هنوز موترهاى بدون راننده نداریم، حتا... ما واقعاً نمی‌دانیم چگونه روبات‌هایی بسازیم که در برابر دنیای واقعی و پیچیده، درست عمل كنند."

سل خان بنیانگذار "خانميگو" نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی است که برای کمک به آموزش کودکان طراحی شده است. او نسبت به تاثیر اقتصادی باالقوه هوش مصنوعی به عنوان محرک خلق ثروت خوشبین است.

او با اشاره به سرعت پیشرفت هوش مصنوعی در مارکیت کار گفت:" آيا باعث اخلال انبوه در بازار کار خواهد شد؟ من در واقع پاسخ آن را نمی دانم. اما می‌دانم هوش مصنوعى باعث ایجاد ثروت بیشتر خواهد شد."

بخش حقوق و قانون ممکن از هوش مصنوعی سود ببرد. وکلای حق طبع و نشر به ویژه می توانند سود ببرند. با اين حال، گری ماركس خواستار تشکیل یک سازمان بین المللی برای نظارت بر هوش مصنوعی است.

او گفت: "من خواستار ایجاد یک سازمان بین المللی هوش مصنوعی استم. فکر می‌کنم نیاز برای گرد هم آوردن افراد دانا از شرکت‌ها، حکومت‌ها ، دانشمندان و فیلسوفان در چنین یک سازمانی وجود دارد. من فکر می‌کنم واقعاً مهم است که ما به‌عنوان بشر به همه این چیزها فکر کنیم و این کار را به حکومت‌ها واگذار نکنیم که هر کاری تصادفی را بدون اینکه علم آنرا داشته باشد، انجام دهند."

ویب‌سایت معروف هوش مصنوعی موسوم به "چت جی پی تی" در ماه های اخیر توجه گسترده‌ای را جلب کرده، ولی تاهنوز سود قابل ملاحظه بدست نیاورده است. شرکت "اوپن ای آی" که مالکیت آنرا دارد، در سال گذشته ۵۴۰ میلیون زیان دید.

XS
SM
MD
LG