لینک های دسترسی

Breaking News

عربستان ۲۰ میلیارد دالر را بر هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند


عربستان در تلاش آوردن تنوع در اقتصاد این کشور و بیرون کردن کشور از وابستگی به صادرات نفت، روز پنجشنبه ۱۹ نومبر (۲۹ عقرب)اعلام کرد که ۲۰ میلیارد دالر را در پروژه‌های هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ سرمایه گذاری خواهد کرد.

عربستان، بزرگترین اقتصاد جهان عرب، ماه گذشته استراتیژی هوش مصنوعی را برای جذب سرمایه گذاران به راه انداخت که بخشی از برنامۀ "چشم انداز ۲۰۳۰" ابتکار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی می‌باشد.

عبدالله الغمدی ، رییس اداره اطلاعات و هوش مصنوعی عربستان که در سال ۲۰۱۹ تاسیس شده است به خبرنگاران گفت: "عربستان سعودی از حال تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۰ میلیارد دالر را [در پروژه‌های هوش مصنوعی] سرمایه گذاری خواهد کرد."

آقای الغمدی ابراز امیدواری کرد که از طریق "شرکت‌های نوپا و نوآور" هوش مصنوعی به عنوان "یک جز اقتصاد مترادف" به منبع پس انداز و درآمد عربستان مبدل شود.

او افزود که اسهام در دسترس سرمایه گذاران خارجی و داخلی خواهد بود، زیرا این کشور در تلاش است تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۳۰۰ شرکت نوپا را در هوش مصنوعی ایجاد کند.

مانند اکثر کشورهای خلیج فارس، عربستان سعودی در تلاش است که تنوع را در اقتصاد خود به میان آورده و از اتکای اقتصاد خود به صادرات نفت بکاهد.

قرار است نشست G20 در آخر هفته، رهبران ۲۰ کشور ثروتمند جهان را در ریاض گرد هم آورد اما این نشست توسط درخواست گروه های حقوق بشر برای آزادی فعالان زندانی در عربستان تحت شعاع قرار گرفته است.

مقامات سعودی دست کم دوازده فعال زن را در سال ۲۰۱۸ بازداشت کردند. گروه های مدافع حقوق بشر گفته اند که کم از کم سه نفر از این فعالان زن با بدرفتاری از جمله حبس در سلول انفرادی، برق دادن، شلاق خوردن و تجاوز جنسی روبرو شده اند.

مقامات سعودی همواره شکنجه فعالان زن را انکار کرده اند. شمار اندک اتهامات علیه فعالان زن در سعودی علنی شده است، اما شماری از این زنان با خبرنگاران، دپلومات‌ها و گروه های حقوق بشری خارجی تماس داشته اند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در سال های اخیر اصلاحاتی را در زمینۀ حقوق زنان در عربستان عملی کرده است که حق رانندگی، سفر بدون اجازۀ محرم و بهبود دسترسی به شغل نمونه‌های آن است.

اما گروه های حقوق بشر می گویند که کارکرد بیشتری لازم است زیرا به باور آنان هنوز هم نظام مردسالار در عربستان سعودی حاکم است و هنوز هم نافرمانی فرزندان در عربستان جرم پنداشته می‌شود.

XS
SM
MD
LG