لینک های دسترسی

Breaking News

غنی به پاکستان؛ اگر تداوم جنگ را انتخاب کنید به آسیای مرکزی نخواهید رسید


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان می‌گوید که پاکستان باید سیاست برد و یا باخت را انتخاب کند.

آقای غنی صبح پنجشنبه ۲۲ اپریل (دوم ثور) در قندهار در خطاب به پاکستان گفت: "آینده شما با ما مرتبط است، اگر دست دوستی بدهید، تمام آسیای مرکزی را آماده می سازیم و از طریق افغانستان آباد دسترسی شما به آن آسان است و اگر سیاست باخت را که تداوم جنگ است، انتخاب کنید و افغانستان آباد نباشد، شما چگونه به آسیای مرکزی خواهید رسید."

رییس جمهور غنی همچنین گفت که خروج نیروهای امریکا و ناتو ارزش پاکستان را بسیار پایین خواهد آورد.

او که در گذشته از طالبان خواسته بود روابط شان را با پاکستان قطع کنند، یک‌ باردیگر از این گروه خواست تا راه صلح را اختیار کنند و در آبادانی افغانستان سهم بگیرند.

این در حالی است که عارف علوی، رییس جمهور پاکستان گفته است که کشورش همواره نقش بسیار خوبی در راستای برقراری صلح در افغانستان ایفا کرده و منحیث همسایه افغانستان نفوذ خود را داشته و همیشه خواهد داشت و نقش مثبتی را ایفا خواهد کرد.

آقای علوی به تازه‌گی در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت‌ که جنگ در افغانستان حدود ۷۰ هزار زندگی شهروندان پاکستان را گرفته و میلیارد ها دالر به این کشور زیان رسانیده است: بنابراین پاکستان نمی‌خواهد مذاکرات صلح افغانستان ناکام شود.

اما حکومت افغانستان همواره پاکستان را به پناه دادن و تجهیز کردن گروه‌های متهم می‌کند که حملات دهشت افگنی را در افغانستان انجام می‌دهند.

رییس جمهور افغانستان قبل از این نیز از پاکستان خواسته بود تا میان دوستی و دشمنی با کشورش، یکی را انتخاب کند.

این درحالی است که گفتگوهای صلح بین جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان متوقف شده و نشست ترکیه در مورد صلح افغانستان نیز به تعویق افتاده است.

تقاضا ها از پاکستان در حالی افزایش یافته است که قرار است نشست سه‌جانبه میان افغانستان، ترکیه و پاکستان فردا در استانبول برگزار شود.

وزارت خارجۀ افغانستان امروز پنجشنبه ۲۲ اپریل (دوم ثور) با نشر اعلامیه‌ای گفت: "وزرای امور خارجۀ سه کشور، روی موفقیت پروسهٔ صلح افغانستان، از سرگیری مذاکرات صلح میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، تقویت اجماع منطقه‌ای برای حمایت از صلح، نقش ترکیه و پاکستان و تقویت روابط سه‌جانبه گفتگو می‌کنند."

پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در هنگام اعلام تاریخ خروج نیروهای بین المللی از افغانستان،از کشور‌های منطقه، به ویژه پاکستان، ایران، چین و روسیه خواست تا از این کشور حمایت کنند.

XS
SM
MD
LG