لینک های دسترسی

Breaking News

رییس جمهور پاکستان: بیشترین منفعت را از صلح در افغانستان ما می‌بریم


عارف علوی، رییس جمهور پاکستان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را یک رویداد مهم و بجا خواند.

آقای علوی در مصاحبه یی با صدای امریکا افزود که تقاضای شمولیت پاکستان در روند صلح افغانستان، خواست امریکا نه بلکه خواست پاکستان است چون بزرگترین برندهٔ منفعت صلح در افغانستان پاکستان خواهد بود.

این در حالی است که واشنگتن همواره بر شمولیت کشورهای منطقه در روند صلح افغانستان تاکید کرده است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در همین تازگی از کشورهای منطقه به ویژه پاکستان، هند، روسیه و چین خواست تا از افغانستان حمایت کنند.

رییس جمهور پاکستان گفت که جنگ در افغانستان حدود ۷۰ هزار زندگی شهروندان پاکستان را گرفته و میلیارد ها دالر به این کشور زیان رسانیده است.

او تاکید کرد که پاکستان نمی‌خواهد مذاکرات صلح افغانستان ناکام شود و تمام احزاب و جوانب در افغانستان، از جنگ خسته اند و صلح می‌خواهند.

آقای علوی در مورد استفاده از نفوذ پاکستان برای استقرار صلح در افغانستان گفت: "پاکستان از نفوذ خود از زمانیکه نیرو های امریکایی بر کابل تهاجم بردند استفاده کرده و پاکستان به ایالات متحده همواره گفته است که جنگ راه حل نیست، اما آنچه در ‌آنجا اتفاق افتاد برعکس ان بود."

این در حالی است که دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی پاکستان را به دروغ گویی و فریب متهم کرد.

او در یک تویت نوشت: "ایالات متحده در ۱۵ سال گذشته احمقانه بیش از ۳۳ میلیارد دالر به پاکستان مساعدت کرده است و آنان (پاکستان) جز دروغ و نیرنگ به ما چیزی نداده و رهبران ما را احمق فکر کرده اند. آنان به آن دهشت افگنانی پناهگاه امن داده اند که ما آنان را در افغانستان هدف قرار می‌دهیم. دیگر بس است!"

رییس جمهور علوی گفت که پاکستان همواره نقش بسیار خوبی در راستای برقراری صلح در افغانستان ایفا کرده و منحیث همسایه افغانستان نفوذ خود را داشته و همیشه خواهد داشت و نقش مثبتی را ایفا خواهد کرد.

این در حالی است که حکومت افغانستان همواره پاکستان را به پناه دادن و تجهیز کردن گروه‌های متهم می‌کند که حملات دهشت افگنی را در افغانستان انجام می‌دهند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به تازگی از پاکستان خواست تا میان دوستی و دشمنی با کشورش، یکی را انتخاب کند. او پیش از این گفته بود که افغانستان با پاکستان مشکل دارد.

او در اواخر سال گذشته در مصاحبهٔ با تلویزیون سی‌ان‌ان گفت: "ما با پاکستان یک مشکل دایمی داریم. زیرا آنجا (برای طالبان) پناهگاه ها داده می‌شود."

آقای علوی افزود که پاکستان در بهترین موقیعت برای بازسازی افغانستان قرار دارد چون از یک طرف میزبان بیش از سه و نیم میلیون مهاجر افغان است و از جانب دیگر ده‌ها هزار محصل افغان در پاکستان تحصیل کرده اند و از جامعهٔ پاکستان آموخته اند. پاکستان می‌تواند در پروسهٔ بازسازی که شامل شهر سازی، سکتور صحی و معارف می‌شود، نقش بزرگی را ایفا کند.

او نقش کشور های منطقه به ویژه ایران، روسیه و چین را در روند صلح افغانستان مهم ارزیابی کرد.

XS
SM
MD
LG