لینک های دسترسی

Breaking News

از آغاز اعتراضات تا حالا ۴۴ وکیل مدافع در ایران دستگیر شده است


تظاهرات ضدحکومتی جمعی از ایرانیان مقیم ایتالیا
تظاهرات ضدحکومتی جمعی از ایرانیان مقیم ایتالیا

بر اساس گزارش‌ها از ایران، پس از اعتراضات گستردهٔ ضد حکومتی که در پی مرگ مهسا امینی، زن ۲۲ سالهٔ کردی ایرانی در آن کشور آغاز شد، دست کم ۴۴ وکیل مدافع دستگیر شده است.

بر اساس این گزارش، از جمله ۴۴ وکیل مدافع که دستگیر شده اند، ۲۰ نفر آنان از بازداشت آزاد شده اند و دو نفر آنها محکوم شده اند. یکی از آنان به شش ماه زندان و دیگری به یک سال زندان محکوم شده است. این دو وکیل مدافع محکوم به زندان ممنوع الخروج شده‌اند و نمی‌توانند ایران را ترک کنند.

گروهی از وکلای مدافع در ماه نومبر سال روان میلادی با نشر اعلامیه‌ای گفتند که بسیاری مردم در این کشور بیش از این علاقه‌ای به جمهوری اسلامی ندارند و از مردم خواستند تا در مورد نارضایتی شان از حکومت ایران صدای شان را بلند کنند.

چندین تن وکلای مدافع گفتند که آنان می‌خواهند به خاطر آزادی معترضانی که توسط حکومت بازداشت شده اند، از آنان نمایندگی کنند. اما حکومت ایران به وکلای مدافع آزاد اجازه نمی‌دهد تا از حقوق معترضان دفاع کنند، با وجودیکه شماری از معترضان با مجازات مرگ مواجه اند. تا حالا دست کم دو تن از معترضان ضد حکومت ایران اعدام شده اند.

کارشناسان حقوقی و حامی حقوق بشری می‌گویند که محاکمهٔ معترضان ضد حکومتی غیر منصفانه است، زیرا احتمال آن می‌رود که اعترافات زیر فشار‌های مختلف از جمله شکنجه گرفته شود.

اعتراضات در ایران پس از آن آغاز شد که مهسا امینی، یک زن ۲۲ ساله به دلیل عدم رعایت حجاب به طور مناسب، توسط پولیس "گشت ارشاد" بازداشت شد و در جریان بازداشت جان باخت.

ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) اعلام کرده است که از آغاز اعتراضات سرتاسری در ایران تا حالا بیش از ۵۰۰ نفر کشته شده اند که ۶۵ نفر کشته شدگان کمتر از ۱۸ سال سن داشته اند.

XS
SM
MD
LG