لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد ایران را از 'کمیسیون وضعیت زنان' این سازمان اخراج کرد


شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۱۴ دسمبر (۲۳ قوس) پس از رای‌گیری، ایران را از کمیسیون وضعیت زنان ملل متحد اخراج کرد.

طی این نشست، ۲۹ عضو شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد به اخراج ایران از این کمیسیون رای مثبت، هشت کشور رای مخالف و ۱۶ کشور رای ممتنع دادند. برای تصویب این اقدام به اکثریت رای نیاز بود.

این شورا که ۵۴ عضو دارد با تصویب این قطعنامه ایران را از عضویت در دورهٔ باقی مانده ۲۰۲۲ -۲۰۲۶ کمیسیون وضعیت زنان، به گونهٔ فوری اخراج کرد.

این رای گیری از جانب ایالات متحده پیشنهاد شده بود اما دپلومات‌ها گفته بودند که انتظار می‌رود چندین کشور از شرکت در رای‌گیری خودداری کنند.

کمیسیون وضعیت زنان ملل متحد که ۴۵ عضو دارد، همه ساله در ماه مارچ تشکیل جلسه می‌دهد و هدف آن ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان است. یک مقام امریکایی به خبرگزاری رویترز گفت که "به طور مداوم شاهد حمایت فزاینده" برای حذف ایران از این کمیسیون بوده است.

ایران، ۱۷ کشور دیگر و ادارهٔ خودگردان فلسطین روز دوشنبه ۱۲ دسمبر در نامه‌ای به شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد هشدار داده اند که "این رای‌گیری، بدون شک، روال ناخوشایندی را ایجاد خواهد کرد که در نهایت مانع مشارکت سایر کشورهای عضو با فرهنگ‌، رسوم و سنت‌های مختلف، در فعالیت‌های این کمیسیون خواهد شد".

در این نامه از اعضای کمیسیون خواسته شده بود تا علیه اقدام ایالات متحده رای دهند و از روند جدید برای اخراج کشورهای مستقل و منتخب از نهادهای بین المللی جلوگیری کنند.

تنها پنج کشور امضاکنندهٔ این نامه عضویت شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد را دارند.

ایران در این اواخر به دلیل سرکوب مرگبار معترضین مورد انتقاد جامعه بین المللی به ویژه کشورهای غربی قرار گرفته است.

اعتراضات در ایران پس از آن آغاز شد که مهسا امینی، یک زن ۲۲ سالۀ کرد به دلیل عدم رعایت حجاب به طور مناسب، توسط پولیس "گشت ارشاد" بازداشت شد و در جریان بازداشت جان باخت.

فعالان حقوق بشر گفته اند که از آغاز اعتراضات سرتاسری در ایران تاکنون نزدیک به ۵۰۰ نفر کشته شده، و هزاران معترض دستگیر شده اند.

XS
SM
MD
LG