لینک های دسترسی

Breaking News

چهار عضو سپاه پاسداران ایران در حملهٔ مهاجمان کشته شدند


شماری از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هنگام رسم گذشت (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌
شماری از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هنگام رسم گذشت (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌

یک رسانهٔ دولتی ایران روز دوشنبه ۱۹ دسمبر (۲۸ قوس) گزارش داد که در حملهٔ مهاجمان مسلح چهار عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنوب‌شرق آن کشور کشته شدند.

ایرنا،‌ خبرگزاری رسمی ایران، گزارش داده است که مهاجمان پس از آنکه زیر گلوله باری قوای آن کشور قرار گرفتند به پاکستان فرار کردند.

خبرگزاری رویترز به استناد گزارش ایرنا نوشته است که " چهار نفر از نیروهای مدافع امنیت سپاه در منطقه مرزی سراوان ولایت سیستان بلوچستان کشته شده اند" اما در مورد جزییات ارایه نکرده است.

ولایت سیستان بلوچستان در جریان اعتراضات ضد حکومتی یکی از ناامن‌ترین مناطق ایران بوده است که با سرکوب مرگبار نیروهای امنیتی ایران مواجه شده است. نیروهای امنیتی ایران در این ولایت همواره با قاچاقبران مواد مخدر نیز درگیر می‌شوند.

ایرنا با استناد به اعلامیه‌ٔ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گزارش داده است که سه عضو سپاه که در این حمله کشته شدند،‌ مربوط نیروهای بسیج بودند،‌ شاخه‌ای سپاه که در اغلب اوقات برای سرکوب معترضان اعزام می‌شود.

ولایت سیستان بلوچستان محل زندگی اقلیت سنی مذهب بلوچ است، اقلیت قومی و مذهبی که از دیری به اینسو از برخورد و تبعیض رهبران شیعهٔ ایران شکایت دارد.

زاهدان،‌ مرکز ولایت سیستان بلوچستان،‌ شاهدان سرکوب و خشونت‌های مرگبار معترضات ضد حکومتی بوده است، اعتراضاتی که پس از مرگ مهسا امینی، زن ۲۲ ساله کرد ایران در این کشور آغاز شد. بر اساس گزارش سازمان عفو بین الملل، نیروهای امنیتی ایران به تاریخ ۳۰ سپتمبر در جریان سرکوب معترضان، ۶۶ نفر از مظاهرکنندگان را در مرکز این ولایت کشتند.

ایران پس از مرگ مهسا امینی به تاریخ ۱۶ سپتمبر، شاهد تظاهرات گسترده بوده است، تظاهراتی که از سوی حکومت ایران به شدت سرکوب شده است. این اعتراضات،‌ یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که رهبری ایران پس از انقلاب ۱۹۷۹ میلادی با آن مواجه شده است.

تا حالا مسوولیت حملهٔ مرگبار بر نیروهای سپاه پاسداران را هیچ گروهی بر عهده نگرفته است. اما در گذشته، جيش العدل، یک گروه شورشی بلوچ، حملاتی را به نيروهای امنيتی ايران در اين منطقه انجام داده است. مقامات ايرانی می‌گويند که اين گروه با استفاده از پناهگاه های امن در پاکستان این حملات را سازماندهی می‌کند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری رویترز گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG