لینک های دسترسی

Breaking News

حمله بر شفاخانۀ سردار داوود در کابل؛ کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر گزارش شده است


مقام‌های طالبان از وقوع دو انفجار در دروازۀ ورودی و داخل شفاخانۀ سردار محمد داوود خان خبر داده اند.

در مورد آمار تلفات این رویداد گزارش‌های ضد و نقیضی نشر شده است. خبرگزاری رویترز از قول مقام‌های طالبان گزارش داده است که در این رویداد ۱۵ نفر کشته و ۳۴ نفر دیگر زخمی شده است. اما خبرگزاری فرانس‌پرس از کشته شدن ۱۹ نفر و زخمی شدن ۵۰ نفر دیگر گزارش داده است.

در حالیکه گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در این حمله در داخل شفاخانه به کسی آسیبی نرسیده و سه زن، یک کودک و سه عضو طالبان در بیرون شفاخانه کشته و چنج نفر دیگر زخمی شدند.

طالبان این حمله را به "گروه فتنه‌گر داعش" نسبت داده گفته اند که پنج نفر از "مهاجمین انتحاری" که قصد ورود به شفاخانۀ سردار محمد داوود خان را داشتند، در درگیری با طالبان کشته شده اند.

در اعلامیۀ گروه طالبان آمده است که این حمله در ظرف ۱۵ دقیقه مهار شده و برای تصفیۀ شفاخانه هیلیکوپتر‌ها نیروهای ویژه را بر بام شفاخانه پایین کردند.

یک مقام طالبان که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد روز سه‌شنبه دوم نومبر (۱۱ عقرب) به صدای امریکا گفت که انفجار نخست حوالی چاشت در مقابل دروازۀ ورودی شفاخانۀ سردار محمد داوود خان رخ‌داد و ۱۰ دقیقه پس از آن، انفجار دومی در داخل محوطۀ این شفاخانه به وقوع پیوست.

شفاخانۀ ایمرجنسی کابل گفته است که از محل رویداد، یک کشته و ۲۰ زخمی به این شفاخانۀ منتقل شده که در حال حاضر، تحت درمان قرار دارند. وضعیت شماری از این زخمی شدگان که کودکان نیز شامل آنان است، وخیم گزارش شده است.

در این حال، برخی از شاهدان عینی می‌گویند که پس از این انفجارها، صدای گلوله‌باری نیز در محل شنیده شده است. گفته می‌شود که یک حمله‌کنندۀ انتحاری مواد همراهش را در مقابل دروازه این شفاخانۀ نظامی منفجر کرده و پس از آن، مهاجمان دیگر وارد این شفاخانه شده و به گلوله باری پرداخته اند.

تصاویر صحنۀ حمله که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است، مهاجمان مسلح را نشان می‌دهد که در برابر دروازۀ ورودی عمارت اصلی شفاخانه درگیر اند.

صحنۀ درگیری در صحن شفاخانۀ سردار محمد داوود خان
صحنۀ درگیری در صحن شفاخانۀ سردار محمد داوود خان

تا کنون مسوولیت این انفجار را فرد و یا گروهی به عهده نگرفته است، اما پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان مسوولیت چندین حملۀ این چنینی را در کابل، کندز، قندهار و ننگرهار، شاخۀ خراسان گروه داعش به عهده گرفته است.

در مارچ ۲۰۱۷ نیز در حملۀ مهاجمان مسلح بر شفاخانه سردار محمد داوود، کم از کم ۳۶ نفر کشته و ۷۰ تن دیگر زخمی شد. این حمله توسط چهار مهاجم ملبس با یونیفورم نظامی صورت گرفت و مسوولیت آنرا گروه دولت اسلامی یا داعش بر عهده گرفت.

XS
SM
MD
LG