لینک های دسترسی

Breaking News

اظهارات اردغان واکنش تند آسترالیا را برانگیخت


Tayyip Erdogan
Tayyip Erdogan

سکات موریسن، صدراعظم آسترالیا، سخنان دو روز قبل رجب طیب اردغان، رئیس جمهور ترکیه را اهانت در برابر تمام آن آسترالیایی ها و نیوزیلندی های خوانده که در جریان جنگ های گذشته کشته شده اند.

رئیس جمهور ترکیه به روز دوشنبه در جریان تجلیل از سالروز موفقیت نیروهای بحری ترکیه در جنگ جهانی اول، گفت هر آن فردی که با انگیزه ضد اسلام به ترکیه برود، برگشت اش در تابوت خواهد بود.

در این سخنان، اشارۀ آقا اردغان به آن آسترالیایی‌ها و نیوزیلندی های بود که در جریان جنگ جهانی اول در ترکیه میجنگیندند.

رئیس جمهور ترکیه کشورهای نیوزیلند و آسترالیا را نیز بخاطر فرستادن سرباز در جریان جنگ جهانی اول به 'گالیپولی' مورد انتقاد قرار داد و گفت که انگیزۀ آنان ضد اسلام بود.

رجب طیب اردغان گفت "شما نخواهید توانست که استانبول را به قسطنطنیه مبدل کنید. اجداد شما آمد و دیدند که ما اینجا استیم، بعداً بعضی شان به پای خود برگشتند و بعضی شان در تابوت ها برگشتانده شدند. در صورتیکه شما به عین مفکوره به اینجا بیاید...شک نکنید که به مانند اجداد تان برگشتانده خواهید شد."

در واکنش به این اظهارات رئیس جمهور ترکیه، صدراعظم آسترالیا سفیر ترکیه را احضار کرده و از او خواسته که این اظهارات رجب طیب اردغان از رسانه های ترکیه حذف شود.

صدراعظم آسترالیا همچنان گفته است که اظهارت رئیس جمهور ترکیه را " خیلی تعرضی و خیلی خطرناک در این شرایط حساس، میدانم ".

صدراعظم نیوزیلند ابراز نظر در مورد سخنان رئیس جمهور ترکیه را رد کرده و گفته است که معاون وزارت خارجۀ کشورش در سفرش به انقره در این مورد با مقامات ترکیه صحبت خواهد کرد.

اظهارات اردغان واکنش تند آسترالیا را برانگیخته است
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:00 0:00

XS
SM
MD
LG