لینک های دسترسی

Breaking News

قوای خاص آسترالیا '۳۹ زندانی و غیرنظامی افغان را کشته اند' – گزارش


گزارش تحقیقی وزارت دفاع آسترالیا که چهار سال روی آن کار شده، حاکی از آن است که نیروهای خاص آسترالیایی در هنگام اجرای ماموریت نظامی در افغانستان ۳۹ اسیر زندانی و غیرنظامی افغان را کشته اند.

وزارت دفاع آسترالیا روز پنجشنبه ۱۹ نومبر (۲۹ عقرب) با نشر این گزارش گفت که ۱۹ منسوب برحال و پیشین نظامی آن کشور به خاطر ادعاهای مبنی بر کشتار ۳۹ غیرنظامی افغان با پیگرد احتمالی عدلی و قضایی مواجه اند.

انگس جان کمبل، لوی درستیز قوای مسلح آسترالیا گفت که معلومات موثق وجود دارد که ۲۵ منسوب قوای خاص آسترالیا در ۲۳ رویداد جداگانه بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ مرتکب ۳۹ مورد کشتار غیرقانونی شده اند.

آقای کمبل گفت که تمام این افغان‌ها خارج از صحنۀ نبرد کشته شده اند. او گفت: "یافته‌ها حاکی از جدی‌ترین نقض رفتار نظامی و ارزش‌های مسلکی است...کشتار غیرقانونی غیرنظامیان و اسیران هرگز قابل پذیرش نیست."

بر اساس گزارش وزارت دفاع آسترالیا، اکثر کسانی که کشته شده اند اسیران زندانی، دهقانان و دیگر غیرنظامیان افغان بوده اند که بر اساس قوانین بین‌المللی باید از آنان محافظت می‌شد.

تحقیقات وزارت دفاع آسترالیا که چهار سال طول کشید بیش از ۲۰ هزار سند و ۲۵ هزار قطعه عکس را بررسی کرده و در آن با ۴۲۳ نفر از شاهدان مصاحبه شده است.

پیش از این سکات موریسن، صدر اعظم آسترالیا از ایجاد بازرس ویژه برای بررسی گزارش تحقیقاتی وزارت دفاع آن کشور خبر داده بود.

آقای موریسن روز چهارشنبه در تماس تلیفونی با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان اطمینان داده است که اتهامات ارتکاب جرایم جنگی از سوی سربازان آسترالیایی در افغانستان بررسی همه‌جانبه شده و عدالت در این زمینه تامین خواهد شد.

وزارت خارجۀ افغانستان روز پنجشنبه با نشر اعلامیه‌ای از گزارش وزارت دفاع آسترالیا استقبال کرده و آن را اقدامی در زمینۀ شفافیت و اطمینان از طی مراحل قانونی، تامین عدالت و رسیدگی به قضایای تخطی‌های جنگی خوانده است.

در اعلامیۀ وزارت خارجۀ افغانستان آمده است: "دولت جمهوری اسلامی افغانستان هم‌صدا با دولت آسترالیا این تخطی‌ها را تقبیح و آن ‌را نابخشودنی دانسته، نشر گزارش فوق و تعیین هیات سارنوالی آن کشور را به منظور رسیدگی به این قضیه گام مهم در جهت تحقق عدالت تلقی می‌نماید".

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز از اقدام حکومت آسترالیا مبنی بر ایجاد بازرس ویژه برای بررسی یافته‌های مرتبط با کشتار غیرنظامیان افغان توسط نظامیان آسترالیایی استقبال کرده است.

ذبیح‌الله فرهنگ، رییس نشرات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت: "کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان شواهد و مدارک در مورد نقض قانون بین‌المللی بشردوستانه را با دولت آسترالیا شریک می‌کند.دولت آسترالیا به خواسته‌های قربانیان برای حقیقت‌یابی و تامین عدالت باید گوش بدهد".

پس از فروپاشی رژیم طالبان در افغانستان، حدود ۳۹ هزار نظامی آسترالیایی در افغانستان وظیفه انجام داده و در دو دهۀ گذشته ۴۱ سرباز آسترالیایی در افغانستان کشته شده اند. هم اکنون ۴۰۰ نظامی آسترالیایی در افغانستان حضور دارند.

XS
SM
MD
LG