لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: آسترالیا به خاطر بدرفتاری نظامیان آن‌کشور از افغانستان پوزش خواست


ریاست جمهوری افغانستان گفته است که وزیر امور خارجه آسترالیا با ارسال نامه‌ای به وزارت خارجۀ افغانستان به خاطر سوء رفتار شماری از سربازان آن کشور در افغانستان معذرت خواهی کرده است.

ارگ روز چهارشنبه ۱۸ نومبر (۲۸ عقرب) با نشر خبرنامه‌ای همچنین گفته است که سکات موریسن، صدر اعظم آسترالیا در تماس تلیفونی با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان اطمینان داده است که اتهامات ارتکاب جرایم جنگی از سوی شماری از سربازان آسترالیایی در افغانستان بررسی همه‌جانبه شده و عدالت در این زمینه تامین خواهد شد.

تحقیقات در مورد اتهاماتی که گویا برخی اعضای قوای خاص آسترالیا بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ مرتکب جنایت جنگی در افغانستان شده اند، از چهار سال به اینسو محرمانه جریان داشت و حکومت آسترالیا هفتۀ گذشته اعلام کرد که با ایجاد دفتر بازرس ویژه، این اتهامات بررسی می‌شود.

به نقل از اعلامیۀ ارگ، حکومت آسترالیا تعهد کرده است که نتایج بررسی تحقیقات در مورد بدرفتاری نظامیان آن کشور در افغانستان، از سوی مراجع عدلی و قضایی آن کشور به نشر خواهد رسید.

آقای موریسن هفتۀ گذشته گفت که ادارۀ بازرس ویژه صلاحیت بررسی اقدامات نظامیان و در صورت ضرورت اعلام جرم علیه نظامیان متهم به ارتکاب جنایت را خواهد داشت.

در چند سال اخیر، رسانه‌های غربی چندین بار در مورد "رفتار غیرقانونی" نظامیان آسترالیایی مستقر در افغانستان با زندانیان به شمول کشتار غیرنظامیان و اسیران افغان توسط این نظامیان گزارش داده است.

پس از آنکه شبکۀ ای بی سی سال گذشته گزارشی را در مورد بدرفتاری نظامیان آسترالیایی با غیرنظامیان و اسیران افغان نشر کرد، پولیس آسترالیا به دفتر این رسانه یورش برد.

با اینحال تحقیقات در مورد این اتهامات آن‌گونه که صدر اعظم آسترالیا گفته است "پیچیده" بوده و نهایی شدن آن شاید سال‌ها را در برگیرد.

پس از فروپاشی رژیم طالبان در افغانستان، حدود ۳۹ هزار نظامی آسترالیایی در افغانستان وظیفه انجام داده و در دو دهۀ گذشته ۴۱ سرباز آسترالیایی در افغانستان کشته شده است. هم اکنون ۴۰۰ نظامی آسترالیایی در افغانستان حضور دارد.

XS
SM
MD
LG