لینک های دسترسی

Breaking News

کمک مالی افغان های خارج از کشور به حادثه بدخشان


افغان های مقیم خارج کشور در کنار رشته مساعدت های دولت و شماری از نهادهای خیریه برای آسیب رسیدگان ولسوالی ارگو ولایت بدخشان، ضمن غم شریکی با بازماندگان حادثه لغزش زمین در ولسوالی ارگوی بدخشان، مساعدت های نقدی شان را برای آسیب دیدگان لغزش زمین در این ولسوالی آماده کرده اند.

حوریه مصدق مسوول بخش افغانستان در سازمان عفو بین الملل و یکتن از اعضای کمیته هماهنگی کمک ها به آسیب دیدگان ولسوالی ارگو – بدخشان در لندن، ضمن ابراز تسلیت به قربانیان حادثه ولسوالی ارگو گفت، افغان ها برای آماده ساختن مقداری از کمک ها، کمیته هماهنگی کمک ها را به آسیب دیدگان ولسوالی ارگو- بدخشان ایجاد کرده اند.

به گفته خانم مصدق، پول های کمک شده از طریق دولت افغانستان نه بلکه از سوی افراد و نهاد ها در یک حساب بانکی جمع آوری شده و سپس به افغانستان فرستاده می شود.

حوریه مصدق افزود که در کابل نیز کمیته یی در هماهنگی با نهاد های جامعۀ مدنی پول را جمع آوری کرده و نظر به نیازمندی های اولیۀ آسیب دیدگان به گونۀ شفاف توزیع می کند.

از سوی دیگر، افغان های مقیم ایالات متحده امریکا نیز کمک های نقدی را برای این آسیب دیدگان آماده کرده اند.

حسیب دانش الکوزی، یک افغان مقیم ایالات متحده که هماهنگ کنندۀ بخشی از این کمک ها می گوید که نسبت به احساس و همدری که افغان ها به هموطنان شان دارند، تصمیم گرفتند که یک مقدار کمک های نقدی را برای قربانیان حادثه ارگو – بدخشان آماده کنند.

الکوزی گفت جمع آوری آنلاین پول و رساندن آن به مستحقین به صورت شفاف صورت می گیرد.

آقای الکوزی گفت افغان ها از هر طیف به خاطر حادثه مرگبار ولسوالی ارگو خیلی ناراحت شده اند.

حسیب الکوزی افزود که یک کودک ۱۱ سالۀ افغان به نام مسعود شتاب، باشندۀ ایالت کالیفورنیا تنها ۱۰ دالری را که در اختیار داشته است به متضررین حادثۀ بدخشان ارسال کرده و از اینکه پول بیشتر از این برای کمک ندارد، ابراز تاسف کرده است.

کمک های داخلی

در کنار ده ها نهاد مدنی و ادارات دولتی ، معاونین ریاست جمهوری نیز هر یک ۲۰ میلیون افغانی را به قربانیان این حادثه مساعدت کرده اند.

در این حال احمد نوید فروتن، سخنگوی والی بدخشان می گوید که کمک ها در سه مرحله به آسیب دیدگان رسانده می شود. در مرحله اول که در حال تکمیل شدن است، خیمه، مواد غذایی، پوشاک و کمپل توزیع شد.

آقای فروتن می گوید که در مرحلۀ دوم پول نقد و اسباب خانه و در مرحلۀ سوم مساعدت ها محل بود و باش برای بازماندگان این حادثه فراهم می شود.

کمک های زیادی از مراجع مختلف به آسیب دیدگان ولسوالی ارگو صورت گرفته است، با اینحال به گفته صمیم فیضی فعال مدنی که جریان توزیع کمک ها را در ولسوالی ارگو مشاهده می کند، بی نظمی ها در بخش توزیع این کمک ها وجود دارد.

آقای فیضی گفت که کمک ها زیر یک چتر واحد نبوده بلکه به صورت جداگانه از مراجع مختلف صورت می گیرد. اما بیشتر کمک کنندگان بخاطر اطمینان از رسیدن کمک ها به مستحقیق، مساعدت های شان را از طریق دولت نه، بلکه به گونۀ شخصی و مستقیم توزیع می کنند.

مقام های ادارۀ ملی آمادگی مبارزه با حوادث مرگ ۲۵۵ نفر را در این حادثه تایید می کنند، اما مقام های محلی و باشندگان قریۀ آب باریک ولسوالی ارگو ادعا می کنند که در این رویداد ۳۰۰ خانواده که شمار اعضای آن به بیش از ۲۵۰۰ نفر می رسد، در زیر خاک مدفون شده است

  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG