لینک های دسترسی

Breaking News

بامیان آماده است مذاکرات صلح را میزبانی کند - رحمتی


به دنبال اظهارات رییس جمهور و مشاور امنیت ملی افغانستان برای برگزاری دور بعدی مذاکرات صلح بین‌افغانی در داخل این کشور، ادارۀ محلی بامیان گفته است که آماده است این مذاکرات را میزبانی کند.

سید انور رحمتی، والی بامیان گفته است که بامیان با پیشینۀ مدنیت و امنیت نسبی حاکم دراین ولایت، زمینۀ خوبی را برای برگزاری دور بعدی گفتگوی‌های صلح دارد.

آقای رحمتی افزود:" بامیان کاملاً ظرفیت این را دارد که میزبان هیات دو طرف مذاکره کننده باشد و ما فکر می‌کنیم که این یک گزینۀ بسیار مناسب برای دو طرف مذاکره کننده و برای تداوم مذاکرات در داخل افغانستان است...ما این آمادگی را در بامیان داریم".

محمد اشرف‌ غنی، رییس جمهور افغانستان روز دوشنبه ۱۴ دسمبر (۲۴ قوس) در نشست کابینه حکومت این کشور از طرح پیشنهادی مشاور امنیت ملی این کشور در زمینۀ برگزاری دور دوم مذاکرات بین‌افغانی در داخل کشور حمایت کرد.

آقای غنی در این نشست گفت که "هرگاه طالبان ادعا دارند که در سرزمین افغانستان اند؛ پس چرا در خاک افغانستان مذاکره نمی‌کنند؟ هر جایی از افغانستان را که آنها بخواهند، دولت افغانستان آماده است تا با آن‌ها مذاکره کند".

یک روز پیش از آن، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان خواهان برگزاری مرحلۀ دوم گفتگوهای صلح در داخل این کشور شده بود.

در همین حال شهروندان بامیان نسبت به این پیشنهاد سید انور رحمتی، دیدگاه‌های متفاوتی دارند.

امیر کوثری، یکی از فعالان مدنی این ولایت می‌گوید:" مردم بامیان از صلح حمایت می‌کنند اما فعلاً امنیت آنچنانی دراین ولایت وجود ندارد. بامیان نا امن شده و طالبان باید در مقابل جنایاتی که دراین ولایت انجام داده است از مردم عذرخواهی کند و همچنان امکاناتی برای برگزاری گفتگوهای صلح بین‌افغانی در بامیان نیست و ممکن حامیان خارجی گفتگوهای صلح، برگزاری این گفتگوها را در داخل افغانستان قبول نکنند".

اما راضیه حسینی، یکی باشندگان بامیان می‌گوید:" ما استقبال می‌کنیم اما در یک ماه اخیر انفجارهایی دراین ولایت رخ داده و در این صورت باید امنیت بامیان بهتر شود".

محمد نعیم سخنگوی طالبان در دفتر قطر، در صحبتی با برخی رسانه‌ها این درخواست را رد کرده و گفته است که تیم‌های مذاکره کننده توافق کرده اند که دور بعدی مذاکرات صلح بین‌الافغانی نیز در دوحه پایتخت قطر به تاریخ ۱۶ جدی برگزار خواهد شد.

آقای وردک برگزاری دور دوم مذاکرات صلح بین‌افغانی را در در داخل افغانستان "تخریب روند مذاکرات صلح" خوانده است و گفته است که حکومت این کشور با چنین درخواستی قدرت و منافع فردی خود را در معرض خطر می‌بینند.

در دو دهۀ اخیر بامیان از ولایات امن افغانستان محسوب می‌شد اما در یک ماه اخیر انفجارهای پی‌هم وضعیت امنیتی این ولایت را برهم زده است. در دو انفجار که به تاریخ ۴ قوس در بامیان رخ داد ۱۸ تن به شمول دو نظامی کشته و ۶۰ غیر نظامی دیگر مجروح شدند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG