لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجۀ پاکستان: کاهش خشونت تنها مسوولیت طالبان نیست


شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان گفته است که بار مسوولیت کاهش خشونت در افغانستان را نمی‌توان تنها به دوش طالبان انداخت.

آقای قریشی روز چهارشنبه ۱۶دسمبر (۲۶ قوس) پس از دیدار با نمایندگان طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر، در یک کنفرانس خبری در اسلام آباد گفت که با وصف آغاز مذاکرات صلح، آن گونه که انتظار می‌رفت در سطح خشونت کاهش رونما نشده است.

شاه محمود قریشی بدون اشارۀ مشخص به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان یا نظامیان خارجی مستقر در افغانستان گفت: "اما این مسوولیت را نمی‌توان تنها بر دوش طالبان گذاشت. همه‌طرف‌ها باید در این زمینه نقش بازی کنند."

تا کنون حکومت افغانستان و ماموریت حمایت قاطع ناتو در آن کشور در مورد اظهارات وزیر خارجۀ پاکستان مبنی بر مسوولیت پذیری همه طرف‌ها برای کاهش خشونت، واکنش رسمی نشان نداده اند.

رولاند کوبیا، نمایندۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان در صحبت با صدای امریکا گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، پس از آغاز گفتگوهای صلح خشونت را به پیمانۀ زیاد کاهش داده و هیچ گونه حملاتی را انجام ندادند یا هم حملات شان تدریجی بود.

آقای کوبیا با اشاره به خشونت طالبان گفت: "به خاطریکه خشونت [طالبان] باقی ماند و حتا افزایش یافت، نه تنها نیروهای افغان به آن پاسخ دادند بلکه نیروهای امریکایی نیز حملات هوایی شان را از سر گرفتند."

به گفتۀ آقای قریشی، خشونت در افغانستان دلایل متعدد دارد و اذغان داشت که نمایندگان طالبان در این خصوص دیدگاه‌های شان را مطرح کرده اند. او گفت: "از مباحث آنان [طالبان] جدیت به سمت دستیابی به صلح را حس می‌توانم."

با وصف امضای توافقنامۀ صلح میان ایالات متحده و طالبان و آغاز مذاکرات بین هیات جمهوری اسلامی افغانستان و نمایندگان طالبان در دوحه، هیچ گونه کاهشی در سطح خشونت‌ها در افغانستان رونما نشده است.

حکومت افغانستان، طالبان را مسوول خشونت‌ها در آن کشور می‌خواند، خشونت‌هاییکه هر هفته جان ده‌ها نظامی و غیرنظامی افغان را می‌گیرد.

ملل متحد و دپلوماتان امریکایی و اروپایی همواره به کاهش خشونت تاکید کرده و هشدار داده اند که ادامۀ خشونت روند نیم بند و شکنند صلح افغانستان را با مخاطره مواجه خواهد کرد.

سفر ملا عبدالغنی برادر در حالی به پاکستان صورت می‌گیرد که هیات‌های مذاکره کننده در دوحه مذاکرات شان را تا تاریخ پنجم جنوری سال آیندۀ میلادی متوقف کرده اند.

آقای قریشی فرصت پیش آمده برای صلح در افغانستان را "تاریخی" خواند و تاکید کرد که نباید این فرصت از دست برود. او گفت: "راه حل سیاسی از ورای گفتگو تنها راه پیشرفت به سمت افغانستان صلح آمیز و با ثبات است."

وزارت خارجۀ پاکستان با نشر بیانیه‌ای گفته است که نمایندگان کمیسیون سیاسی طالبان به رهبری ملا برادر روز چهارشنبه برای سفر سه روزه –از ۱۶ تا ۱۸ - وارد پاکستان شده اند. دیدار با عمران خان صدر اعظم پاکستان نیز بخشی از برنامۀ این هیات است.

خبرگزاری رویترز از قول منابع طالبان گزارش داده است که هیات سیاسی آن گروه به رهبری ملا برادر، با رهبران طالبان در پاکستان نیز دیدار کرده و در مورد کاهش خشونت بحث خواهند کرد.

پیش از آغاز مذاکرات میان هیات جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، ملا برادر در ماه اگست به پاکستان سفر و با رهبران سیاسی آن کشور دیدارکرده بود.

XS
SM
MD
LG